Malin Nesvoll vant «Årets video»

«Passer ikke inn» er kåret til «Årets video» i Gullsnutten 2018.

STERK STEMME: Malin Nesvoll har tidligere utmerket seg på flere arenaer. Nå kan hun juble over «Årets video» under Gullsnutten 2018. Foto: Thomas Brun

Påvirker og youtuber og Malin Nesvoll skapte både engasjement og overskrifter da hun i november i fjor tok med seg følgerne sine på bukseshopping i Oslo. I filmen «Passer ikke inn» kritiserer hun klesstørrelsene hos de store butikkkjedene, og viser hvordan en shoppingtur fort kan ende med en skikkelig selvtillitsknekk i prøverommet.

– At folk har stemt meg fram og mener at denne videoen fortjener en gullsnutt, er en anerkjennelse jeg er superstolt av, sier Nesvoll.

Se Årets video her.

– I videoen snakker jeg om det å ikke passe inn i «store» størrelser, en greie jeg lenge har holdt for meg selv, men som jeg trodde kunne ha en verdi for andre om jeg delte det. Og det ble et kjempeengasjement! Dette gjelder ikke bare meg, men veldig mange andre! Folk i alle aldre, størrelser, kjønn og farger har fortalt meg om lignende erfaringer, men også om andre ting. Alt konkluderer med det samme; kles- og moteindustrien i Norge fremmer stort sett ett ideal, og da er det ikke så lett å føle seg normal. Da er det bra å ha en video som denne, og et kommentarfelt og et felleskap som deler de samme erfaringene, så man ikke trenger å føle seg så alene mens man venter på at industrien i det hele tatt skal gidde å ta seg bryet å uttale seg, fortsetter Nesvoll.

Sterk stemme

«Passer ikke inn» har over 160.000 visninger og fikk fort fart i sosiale medier og norsk presse da den ble publisert i fjor. Nesvoll har helt siden hun deltok i NRK-serien «Jeg mot meg» hatt en sterk stemme i debatten om kroppspress og psykisk helse blant unge.

«Årets video» er en av ni priser som deles ut under Gullsnutten 2018. Som de andre nominerte har Nesvoll først blitt nominert av følgerne sine. Deretter har juryen valgt henne ut som en verdig vinner. I kategorien «Årets video» har både publikum og jury lett etter «den YouTube-videoen som har vært det største videoøyeblikket dette året. En video som har berørt deg, gitt deg et høydepunkt eller rett og slett er veldig god».

I kategorien var også «Vold i hjemmet, del 2» av Hanna-Martine, «JEG FÅR MEG KJÆRESTE - MovieStarPlanet #1» av Murdrocks og «Mamma Murdrocks - fiksjon» av NRK FlippKlipp nominert.

Sara Høydahl er «Årets stjerneskudd»

«Årets video» er én av to priser som deles ut i forkant av prisutdelingen lørdag kveld.

Se hvordan Sara Høydahl ble overrasket med prisen «Årets stjerneskudd».

– Jeg forventa ikke å vinne. Egentlig ikke å bli nominert en gang. Jeg tenkte at når det er så mange flinke youtubere å velge i, så kommer ikke lille meg til å stikke seg ut eller vinne, sier Høydahl om seieren som ble annonsert i går.

Og de nominerte er …

Resten av de nominerte youtuberne må vente i spenning litt til. Gullsnutten går av stabelen i Store Studio på Marienlyst lørdag kl. 20.55, og sendes direkte på NRK3.

– Årets nivå er høyt og gjenspeiler den kreative energien som hersker blant unge youtubere i Norge i dag. Det har vært stort engasjement gjennom nominasjonsprosessen og vi mener vi har fått verdige nominerte og vinnere, sier Andreas Hatlevik, innholdsansvarlig i Nordic Screens og styreleder i Gullsnutten.

Årets serie: «ForsvinningsFredag» av Sara Høydahl, «MovieStarPlanet» av Murdrocks, «Ville veier» av NRK FlippKlipp og «Under dyna» av Nellie.

Årets meningsbærer: Ellen Aabol, Dennis Vareide, Malin Nesvoll og Piateed.

Årets gamer: Rakkerstreker, Randulle, Kattekryp og Addexio.

Årets beauty: SandrathBeauty, Celina Karine, Agnes Lovise og Eveline Karlsen.

Årets morsomste: Murdrocks, Piateed, Stina Talling og Nellie.

Årets vlogger: Herman Dahl, Amalie Olsen, Dennis Vareide og Hanna-Martine.

Årets youtuber: Denne kategorien kan beskrives som en hederspris, og er den eneste prisen som ikke har vært åpen for nominasjoner. Her er alle norske youtubere nominert, og det er juryen som kårer vinneren. I fjor var det Herman Dahl som stakk av med tittelen. Tidligere har prisen gått til Prebz og Dennis (2015) og Baibai og Huginn (2016).

Ønsker publikum velkommen

Programleder Martin Holmen gleder seg til å lede Gullsnutten.

– I år skal stjernene bli en større del av prisutdelingen. De skal få rød løper, og det blir nok litt konfetti også. Vi skal løfte utdelingen enda et hakk. Vi vil at de nominerte skal føle seg sånn som musikk- og filmstjerner gjør når de er på prisutdelinger, altså at dette skal være en skikkelig fest for dem, sier Holmen som til daglig jobber i mP3.

Før sending inviteres publikum til «meet and greet» utenfor Store Studio. Her vil også prisutdelingen sendes direkte på storskjerm med BeasVerden og Ramón som utegående reportere. Det blir intervjuer med vinnerne, utfordringer og mye annet. Arrangementet er gratis og åpent for alle. Gullsnutten arrangeres av Nordic Screens og NRK P3.

Se hvordan youtuberen ble overrasket av Gullsnutten.
Videokanal

Kommunikasjonsansvarlig i NRK, Marianne Skøien: 938 71 836 / marianne.skoien@nrk.no

«ÅRETS STJERNESKUDD»: Sara Høydahl er «Årets stjerneskudd» i Gullsnutten 2018.
FOTO: THOMAS BRUN
«ÅRETS STJERNESKUDD»: Sara Høydahl er «Årets stjerneskudd» i Gullsnutten 2018. FOTO: THOMAS BRUN
GLEDER SEG: Programleder Martin Holmen gleder seg til å lede Gullsnutten fra Store Studio. Foto: Kim Erlandsen/NRK