Maktskifte i Tromsø

Populære Jens Johan Hjort (H) har trukket seg som ordførerkandidat før valget og erstattes av den 23-årige Kristian Støback Wilhelmsen. Skiftet kan gi vind i seilene til de rødgrønne og spilleselskapet Nordicbet tror Jarle Aarbakke (Ap) blir ordfører i 2015.

Høyre har opplevd interne uroligheter den siste tiden i Tromsø. Etter et mislykket kupp, valgte den svært populære ordføreren, Jens Johan Hjort og trekke seg som ordførerkandidat. Erstatteren, den 23 år gamle Kristian Støback Wilhelmsen, har ikke den samme støtte hos Tromsøs befolkning, skal vi tro de siste målingene.

–Høyre har hatt en sterk nedgang på de siste målingene og vi tror det nå er duket for et maktskifte i Tromsø, sier Daniel Vassbund, markedssjef i NordicBet Norge.

Selv om AP seiler frem som største parti på de siste målingene, har høyresiden blitt enige om et samarbeid. I juni signerte Høyre, Venstre, KrF og FrP en avtale som garanterer å støtte et byråd ved flertall til de borgerlige partiene.

-Vi tror likevel at de interne urolighetene i Høyre har skremt vekk mange velgere. Og vi tror Jarle Aarbakke blir ordfører med Kristin Røynmo (Ap) som ny byrådsleder. Selvfølgelig med et lite forbehold om at Ap og H kan forhandle bort ordførervervet

Dersom APs Jarle Aarbakke blir ordfører i Tromsø, får oddsspillerne 1.40 ganger innsatsen tilbake i odds. Det innebærer at man sitter igjen med bare 40 kroner i gevinst om man satser en hundrelapp. Oddsen for Høyres Kristian Støback Wilhelmsen ogFrPs Anni Beate Skogman er derimot henholdsvis 3.40 og 25.00. Spillere som satser en hundrelapp vil vinne henholdsvis 240 og 2400 kroner.

Odds for flere kommuner finner du her: https://www.nordicbet.com/no/odds

Ordfører i Tromsø etter kommunevalget 2015

Jarle Aarbakke (AP) 1.40