Mailin fra Lillestrøm tok over sjefsstolen i Vipps

11. oktober ble Verdens jentedag markert i Vipps med en ny leder for dagen. Der tok 16 år gamle Mailin Dang over sjefsstolen for en dag, og kickstartet dagen med å lede allmøte foran 145 ansatte.

I forbindelse med FNs jentedag, 11.oktober gjennomfører Plan International «Girls Takeover», der jenter tar over lederstillinger på ulike arbeidsplasser. Initiativet foregår over store deler av verden for å sette søkelyset på jenters rettigheter verden over gjennom å la dem slippe til og ta over viktige lederjobber.

− Det har vært veldig gøy og spennende å prøve noe nytt. På skolen er det veldig mye rutiner, mens her var det variert og mye farting fram og tilbake - det likte jeg, sier Mailin Dang.

For Vipps var det fort gjort å si ja til initiativet fra Plan Norge. Her hjemme ser vi at selv om statsministeren, finansministeren og utenriksministeren er kvinner – er kvinner underrepresentert i norsk næringsliv. Og i teknologiselskaper spesielt er ofte kvinneandelen for lav. Derfor var Rune Garborg, som til vanlig leder Vipps, veldig fornøyd med å gi fra seg nøkkelkort og ansvar videre til Mailin, og ikke minst gå gjennom sin første medarbeidersamtale på en god stund.

− Vi trenger flere kvinner i lederstillinger og vi trenger flere kvinner som jobber med teknologi. Derfor er vi i Vipps veldig glade for å kunne støtte dette initiativet fra Plan International. Mailin imponerte meg veldig i dag, og ikke minst var det jo ganske nyttig å ha en medarbeidersamtale for første gang på 3 år, sier Rune Garborg, som leder Vipps de resterende dagene av året.

Da Vipps lyste ut jobben med å være leder for en dag, var responsen stor og hele 138 jenter søkte i løpet av to dager. Men Mailins engasjement for teknologi og forenkling passet perfekt inn hos Vipps, og en av dagens arbeidsoppgaver var å jobbe med hvordan man kan få enda flere jenter til å velge en utdannelse innenfor teknologi.

I Norge er det rundt 20 bedrifter som er med på «Girls Takeover» i forbindelse med FNs internasjonale jentedag 11. oktober, for å sette globalt fokus på jenter som aktive endringsagenter og fremtidens ledere for rettferdig og bærekraftig utvikling.

Fakta:

-        Plan jobber for alle barns rettigheter. Med dette initiativet setter vi ekstra fokus på jenter – fordi jenter ofte er ekstra utsatt. De blir oftere giftet bort som barn og har færre muligheter til å bli økonomisk selvstendige. I kriser er også jenter særlig utsatt for vold og overgrep. Dette er et initiativ som har som mål å vise solidaritet med at mange jenter opplever diskriminering på grunn av sitt kjønn.

-        Globalt er kun 23 prosent av parlamentsmedlemmer verden over er kvinner, kun 18 prosent av statsrådene er kvinner. I 2/3 av verden er kvinner underrepresentert i bruk av internett, og 62 millioner jenter går ikke på grunnskole

-        I Norge utgjør kvinner kun 15 prosent av styreledere, og under 1/5 av gründerne i aksjeselskaper. Med dagens tempo vil de jentene som begynner på skolen denne høsten være pensjonister før andelen kvinnelige styreledere når 40 prosent. Og de vil bli nærmere 100 år før de når halvparten. https://www.nrk.no/ytring/et-norsk-paradoks-1.14108808

-        I 2017 var det mer enn 1000 ledere i 60 ulike land som ble byttet ut med jenter for en dag. Gjennom denne handlingen håper Plan å bidra til å fjerne barrierene som holder kvinner tilbake i arbeidslivet. https://plan-international.org/because-i-am-a-girl/international-day-of-the-girl

-        På FNs internasjonale jentedag 11. oktober 2018 arrangeres «Girls Takeover» i samarbeid med bistandsorganisasjonen Plan International. Da skal jenter ta over lederstillinger i rundt 70 land. Noen av de 1000 som deltok på #girlstakeoveri 2017 var statsministeren i Canada og Finland, daglig leder i Google Australia, barne- og likestillingsminister Solveig Horne og borgermesteren i Paris.