Mai-rekord for Redningsselskapet

I løpet av mai rykket redningsskøytene ut hele 689 ganger for å assistere en fritidsbåt. Det er økning på 28 prosent sammenlignet med fjoråret.
13 fritidsbåtbranner i mai. Redningsskøyta «Horn Rescue» rykket ut til denne brannen i Strømstad havn, der en fritidsbåt ble totalskadd. Foto: RS «Horn Rescue»/Redningsselskapet

En lang vinter medførte sen sesongstart for mange båtfolk, men da godværet varmet opp Sør-Norge i mai, ble det flere og flere fritidsbåter på sjøen for hver dag.

– Økningen i antall oppdrag er størst i Oslofjorden, hvor det har vært tett mellom både båtene og oppdragene. Ved sesongstart har vi en del ekstra oppdrag som følge av at folk ikke har tatt en god nok sjekk av båten før sjøsetting, sier beredskapssjef Ronny Jåsund Pedersen i Redningsselskapet.

De frivillige i sjøredningskorpset i Oslo rykket ut for å bistå fritidsbåter hele 112 ganger, mens redningsskøyta på Oscarsborg i Akershus hadde 86 oppdrag. I Østfold hadde redningsskøytene 114 oppdrag, mens Vestfold-skøytene lå like bak med 111 utrykninger.

Mange grunnstøtinger og branner

64 fritidsbåter gikk på grunn i mai, mot 27 i fjor.

– Alt for mange sitter med nesen ned i kartplotteren framfor å bruke det beste navigasjonsmiddelet de har til sjøs; øynene. Løft blikket og følg med på sjøen foran deg. Hvis du i tillegg avpasser farten etter forholdene og bruker dødmannsknapp, er både du, passasjerene dine og de andre trafikantene på sjøen mye tryggere, sier Jåsund Pedersen.

Redningsskøytene ble kalt ut til 13 branner i fritidsbåt, mot seks i mai i 2017.

– Sørg for å sjekke det elektriske anlegget om bord. Av erfaring vet vi at mange branner starter der. Folk har mer elektronikk og dingser som kan lades om bord enn tidligere, noe som kan gi overbelasting hvis ikke anlegget er disponert for dette, sier beredskapssjefen.

Redningsskøytene var også ute tre oppdrag med kajakk, ett med seibrett og ett der en vannscooter trengte assistanse.Totalt hadde Redningsselskapet 980 oppdrag i mai.

Se fylkesstatistikk under flere detaljer. Statistikken kan også tas ut for den enkelte redningsskøyte. Ta kontakt med Redningsselskapets pressevakt på tlf 911 07 777.

Redningsselskapets statistikk for oppdrag med fritidsbåt i mai

FRITIDSBÅT: ANTALL OPPDRAG

FRITIDSBÅT: ANTALL GRUNNBERØRINGER

FRITIDSBÅT: ANTALL BRANNER