MAF NORGE

MAF flyr for jordskjelv- og tsunamirammede i Indonesia

Mission Aviation Fellowship bidrar i Sulawesi, Indonesia.

PALU, Indonesia – 5. oktober 2018 – Mission Aviation Fellowship (MAF) flyr nødhjelp til katastrofeområdene i jordskjelvrammede Indonesia.

Ufattelige stort behov for hjelp kommer nå til syne for vårt katastrofeteam som ankom Pula tirsdag. De ser sammenraste hus, strandede båter og store områder totalt ødelagt. Mange mennesker sover nå ute på grunn av forventede etterskjelv.

–Noen av våre første flyvninger var å evakuere skolebarn tilbake fra Palu til sine hjem i Ampana, sier John Woodberry, leder for MAFs katastrofeteam og fortsetter: –De hadde ventet i hangaren i flere dager, når vi ankom. De var sultne så vi fikk gitt de mat før vi fløy de hjem. Vi har også fått fløyet inn personell fra andre hjelpeorganisasjoner.

Infrastrukturen på Palu flyplass fikk store ødeleggelser i jordskjelvet og MAF har satt opp et VSAT kommunikasjonssystem slik at hjelpeorganisasjoner kan kommunisere med sine team på andre steder.

I mer enn 60 år har MAF levert flytjenester i Indonesia med 15 fly på 7 permanente baser og et personell på 150 personer.

–Vårt personell snakker språket og kjenner kulturen,noe som er en stor hjelp i katastrofesituasjoner. Det gjør at vi kan jobbe effektivt for de som trenger det. MAF samarbeider med Ethnos360 Aviation og Helivida, sier Woodberry og legger til: –Vi har satt sammen et operativt team med to Kodiak fly og ett hellikopter.

Mission Aviation Fellowship (MAF) er et flyselskap som jobber i nært samarbeid med andre hjelpeorganisasjoner. Vi flyr der det er vanskelig eller umulig å ta seg frem langs bakken. Et av MAFs spesialområder er katastrofehjelp i isolerte områder. Våre spesialtrente piloter og småfly kan lande på ufremkommelige steder og kan de ikke gjøres flydropp for å få frem forsyninger. MAFs spesialtrente katastrofeteam er raskt på plass for å levere flytransport, kommunikasjonssytemer og logistikkekspertise for å hjelpe de i nød.

For mer informasjon om MAF Norge se www.maf.no

Om MAF NORGE

MAF NORGE
Dronningensgate 25

+47 33 48 07 80https://maf.no/

Velkommen til verdens mest uvanlige flyselskap!

MAF (Mission Aviation Fellowship) er en livslinje for isolerte samfunn i over 25 utviklingsland, verden over. Med flyene når vi hvert år over 1 million mennesker og sørger for at leger, helsepersonell og bistandsarbeidere får gjort jobben sin mer effektivt.

Vi flyr for mennesker som ellers ikke ville fått hjelp, da stedene de bor er ekstremt utilgjengelige. Med små fly flyr MAF til mer enn 1650 flystriper – vi lander på jord, gress, og høyt oppe i fjellsider.

MAF flyr mer enn 1500 organisasjoner, b.la UNICEF, FN, Kirkens Nødhjelp, Tearfund, Oxfam, Medair, Reddbarna, CARE International, Røde kors og en rekke andre mindre og lokale organisasjoner som driver bistand og utviklingsprosjekter.