Mads Yngve Storvik blir ny toppsjef i NTB

Styret i NTB har ansatt Mads Yngve Storvik (42) som ny administrerende direktør og sjefredaktør. Storvik kommer fra stilling som OL-sjef i TV-selskapet Discovery.

Mads Yngve Storvik er ansatt som ny adm.dir/sjefredaktør i NTB (Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix)

Storvik har tidligere jobbet som konsernsjef i Tun Media og sjefredaktør i Nationen, som informasjonsdirektør i Posten og i NRK. Rollen som sjef for Discoverys OL-satsing har han hatt i ett år. Han begynner i NTB i slutten av august.

- NTB har vært en av Norges viktigeste nyhetsinstitusjoner gjennom 150 år, og merkevaren NTB står meget sterkt. NTB er symbolet på troverdighet og seriøsitet i journalistikken, noe som passer meg veldig bra, sier Storvik.

- Utviklingen for NTB de siste årene har vært utrolig spennende. NTB har fått flere bein å stå på, noe som er viktig for å sikre NTBs kjernevirksomhet. Byrået må fortsatt være i kontinuerlig utvikling for å øke sin relevans og styrke sin viktige samfunnsrolle. Jeg ser fram til å få være med på denne endringsreisen, sier han.

- Mads Ynge Storvik er en ung, men erfaren medieleder som har oppnådd gode resultater der han har vært tidligere.  Jeg er sikker på at han som administrerende direktør og sjefredaktør kan videreutvikle og styrke NTBs posisjon fremover, sier NTBs styreleder Jon Espen Lohne som er svært fornøyd med ansettelsen av Storvik.

Bakgrunn:

* Tiltrer som adm.dir/sjefredaktør i NTB sommeren 2017

* Nestleder sport/prosjektleder for OL i Discovery Networks Norge fra 1. april 2016 – sommeren 2017

* Sjefredaktør i Nationen og konsernsjef i Tun Media 2014-2016

* Informasjonsdirektør i Posten 2008-2014

* Journalist, vaktsjef og redaksjonssjef i NRK i 1997-2008

* Lofot-Tidende 1995-96

* Frilansjournalist i P4 i 1994

* Frilansjournalist i Radio Vestvågøy 1990-94, ansvarlig redaktør i 1994

* Utdannet journalist fra Høgskulen i Volda (1997). Har også studert elektronikk ved Trondheim ingeniørhøgskole (1994)

Mads Yngve Storvik
Påtroppende adm.dir/sjefredaktør i NTB