Madcon er tilbake på norsk og slipper «Ting&Tang» feat. Arif i dag!

Yosef og Tshawe i Madcon tar det tilbake til sine røtter og følger opp albumet «Contakt» fra 2012 med å slippe «Contakt Vol. 2» i 2018. De sparker det hele i gang med singelen «Ting&Tang» feat. Arif som slippes i dag.

- «Ting&Tang» er et resultat av en jævla funny session med Arif, con, Most Wanted og Black Tears. Fett å kunne ha med seg en av Norges råeste rappere. Han leverer som alltid, sier Yosef.

Det er en stund siden Madcon var best kjent som gutta som backet Paperboys på «Barcelona». 15 år siden, for å være nøyaktig. Før den store slageren la Tshawe og Yosef inn et godt tiår i den norske hip-hop-undergrunnen, for så å ende opp som internasjonale popstjerner som krysset flere sjangere.

Første smakebit fra albumet viser at norsk rap generelt har kommet langt, noe Madcon er stolte av.

- Først og fremst så er det vi driver med hip-hop, selv om vi har vært borte fra sjangeren i en stund. Heldigvis blomstrer den som aldri før, og siden hip-hop står hjertet vårt nærmest, så føles tilbakekomsten både naturlig og nødvendig for oss selv, forteller Yosef og Tshawe.

Begge gutta følger forsatt godt med på hva som skjer på hip-hop-scenen, selv om Yosef innrømmer at han noen ganger faller litt av.

Jeg blir ikke alltid like gira som da jeg var ung og løp til platebutikken Benni’s for å kjøpe nytt album fra Wu-Tang eller Nas. Jeg følte en stund at alle rappere het Lil eller Young et eller annet, og jeg visste ikke hvem som var hvem. Men jeg er fortsatt interessert, og passer på å få en innførelse når jeg trenger. Jeg har mye respekt for musikkutviklingen, og selv om den er basert på noe annet enn da vi var yngre så synes jeg det er spennende.

Yosef blir fortsatt ofte referert til som Norges beste rapper. Selv vil han bli bedre.

– I mitt hode er jeg langt fra å ha nådd mitt potensiale. Da mener jeg ikke bare som en MC, men også når det kommer til låter. Det er kult å rappe 16 fete bars, men jeg jobber med å stadig bli bedre til å lage ordentlige låter som varer, forteller Yosef og minner om at han vil være være allsidig og i utvikling.

– Musikkutviklingen går så fort, og hvis man ikke står på så kan man fort bli utdatert. Hvis folk synes jeg er en bra rapper så er det selvfølgelig veldig kult, ler ringreven fornøyd.

Tshawe forteller at verset hans på prosjektets første singel tar for seg rus; et tema som fortsatt stadig dukker opp i rapmusikk.

– Jeg snakker om hvordan det var å eksperimentere i min unge alder. Yosef var aldri like nysgjerrig som meg, men mange i den yngre garden synes det er stas å rappe om dop. «Er du hypp på å bli skækk eller?», sier Tshawe og referer til den norske hitsingelen «Bængshot» som nylig skapte overskrifter.

– Det er ofte litt bullshit at rappere bare vil fortelle om hvordan ting er; mange glamoriserer dop. Jeg skildrer min erfaring og forteller at det var en dårlig idé for meg, uten å vifte med pekefingeren. Jeg forteller at jeg fikk en lærepenge.

Den nye singelen gjestes av Arif, og på det kommende albumet har Madcon dessuten jobbet med alt fra Lars Vaular og Unge Ferrari til Kamelen, svenske Petter og flere. «Ting&Tang» er produsert av den norske duoen Most Wanted, mens Arif som gjest var en no-brainer for Madcon.

- Arif er uredd som artist. Dette er mer og mer sjeldent, og vi føler at man må hedre dem. Dessuten falt valget veldig naturlig da denne låten føles skreddersydd for Arif, sier gutta.

Hør «Ting&Tang» feat. Arif her: https://lnk.to/MadconTingTang

Photo credit: Magne Risnes