Maarud Superchips felt av MFU
Matbransjens Faglige Utvalg (MFU) har gitt en klager medhold i at Maarud har handlet i strid med retningslinjer angitt av MFU for markedsføring av mat og drikke til barn og unge. Maarud delte ut gratis chipsposer etter en landskamp i fotball, hvor også jenter på 11 år fikk utdelt produktet. Det er ikke adgang til å dele ut produkter som har et høyt innhold av fett,salt eller sukker til barn under 13 år uten samtykke fra foresatte. Maarud anfører at det kan være kaotisk med stor pågang ved utdelingene i en slik sammenheng. MFU er inneforstått med at intensjonen med utdelingen ikke var å nå barn under 13 år. MFU vurderer det imidlertid at slik at det ikke hjelper å ha rutiner dersom de ikke tåler den forventede store pågangen som et slikt arrangement medfører. Valg av markedsføringsvirkemiddel må tilpasses den konkrete situasjonen som oppstår. Vedtaket i MFU er enstemmig.
Nøkkelord
Kontakter
Wenche JacobsenSekretariatsleder
Tel:+47 932 59 461mfu@mfu.asBilder
Dokumenter
Om MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
Matbransjens Faglige Utvalg (MFU) ble etablert i 2013 for å sikre at markedsføring av visse typer mat og drikke til barn er innenfor bransjens retningslinjer. Alle kan klage på markedsføringstiltak via www.mfu.as. Helse og Omsorgsdepartementet og Barne, Likestillings og Inkluderingsdepartementet er inneforstått med det arbeidet som foregår i MFU.
Følg pressemeldinger fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
MFU fattet 3 vedtak i 2023 der oppstilling i butikk stod sentralt.18.3.2024 10:25:10 CET | Pressemelding
Selv om oppstilling i butikk er sentralt i sakene viser sakene betydningen av at det foretas en helhetsvurdering basert på produkt, medier og virkemidler.
Leos Lekeland ble i 2023 felt for Halloween kampanjen i 202213.3.2024 10:28:46 CET | Pressemelding
Leos Lekeland har i flere år gitt uttrykk for at de skal slutte med disse kampanjene.
MFU fattet vedtak mot Egon restauranter i 20239.2.2024 16:18:19 CET | Pressemelding
Begge ble felt for markedsføringsaktiviteter i strid med MFUs retningslinjer.
MFU fattet 4 vedtak i 2023 der bruken av SoMe står sentralt.7.2.2024 07:43:26 CET | Pressemelding
Tre av sakene ledet til fellelse; Fast Candy, Bakehuset (Oskar Westerlin) og Mint.
Fast Candy felt av MFU24.3.2023 13:27:57 CET | Pressemelding
Markedsføringskampanjen til Fast Candy på TikTok er i strid med MFUs retningslinjer.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom