Medietilsynet

Lytterfrafallet for nasjonal radio har stanset opp

Del
Lyttingen til nasjonale radiokanaler ser ut til å ha stabilisert seg etter en gradvis nedgang det siste året, viser nye lyttertall som Medietilsynet legger fram. Det er også en svak økning i lyttertid så langt i år.

Andelen daglige lyttere på nasjonale kanaler har økt fra 56,9 prosent i januar 2018 til 57,4 prosent i mars. Den totale lyttertiden har i samme periode økt fra 71 til 74 minutter.


- Det har hele tiden vært forventet at radiolyttingen vil stabilisere seg fra 2018. Tallene for mars kan tyde på at den nedgangen i lyttingen på nasjonale kanaler som vi har sett etter det digitale radioskiftet, nå begynner å avta. Vi kan trolig forvente mer stabile lyttertall fremover, sier direktør i Medietilsynet Mari Velsand.


Andelen daglige lyttere ligger stabilt

Forholdet mellom hovedkanalene og nisjekanalene til NRK, P4-gruppen og Bauer Media er forholdsvis stabilt når tallene fra januar sammenlignes med mars-tallene. Hovedkanalene hadde i januar 43,6 % daglig lytting mot 43,7 % i mars, mens nisjekanalene har gått fra 30,1 % i januar til 30,3 % i mars.

NRK-kanalene har en økning i andel daglige lyttere fra 38,9 % i januar til 39,4 % i mars, mens det er marginale bevegelser for P4-gruppen (20,6 % i januar mot 20,5 % i mars) og Bauer Media (12,2 i januar mot 12,1 % i mars).

Svak økning i lyttertid

Lyttertiden for hovedkanalene til NRK, P4-gruppen og Bauer Media har økt med ett minutt fra januar til mars, fra 47 til 48 lytterminutter. Nisjekanalene har i samme periode hatt en økning på to minutter, fra 24 til 26 lytterminutter.

Blant kanalgruppene har NRK den største veksten, fra 49 lytterminutter i januar til 51 i mars. P4-gruppen øker fra 15 til 16 minutter i samme periode, mens Bauer Media ligger stabilt på 8 minutter.

Lyttertallene Medietilsynet presenterer i dag er utarbeidet av Kantar Media. Kvartalsvise lyttertall for lokalradio vil bli offentliggjort ca. 20. april 2018.

Hovedfunn i PPM-lyttermåling for mars 2018

  • Utvikling i andel daglige lyttere i 2018: Januar 56, 9 %, februar 57,0 %, mars 57,4 %
  • Utvikling i lyttertid i 2018: Januar 71 minutt, februar 72 minutt, mars 74 minutt
  • Den totale lyttertiden har økt med tre minutter i 2018, men det er likevel åtte minutter mindre lytting i enn januar 2017
  • Lytting på nasjonale kanaler synes å ha stabilisert seg etter en gradvis nedgang gjennom slukkeåret 2017

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Dokumenter

Lenker

Om Medietilsynet

Medietilsynet
Medietilsynet
Nygata 4
1607 Fredrikstad

69 30 12 00http://www.medietilsynet.no

Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.

Følg pressemeldinger fra Medietilsynet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Medietilsynet

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye