Lyst til å delta i ungdoms-OL?

9.5.2017 10:21 | Norges Kampsportforbund

Visste du at alle som trener karate eller taekwondo kan kvalifisere seg til ungdoms-OL?

I oktober 2018 arrangeres ungdoms-OL i Argentina, og karate og taekwondo står på programmet. Alle som trener taekwondo eller karate kan kvalifisere seg. Karate er på programmet for alle første gang. Hvis du ønsker å ta del i kampsporthistorie og delta første gang karate står på programmet i et ungdoms-OL bør du begynne planleggingen allerede nå!

Ungdoms-OL er fortsatt et relativt nytt arrangement –den aller første ungdomsolympiaden ble arrangert i Singapore i 2010. Forrige ungdoms-OL ble arrangert i Nanjing i Kina.

Ungdomslekene i Argentina vil bli et stort arrangement med 31 idretter og forventede 4000 deltakere fra alle verdensdeler. Av kampidrettene er boksing, judo, bryting, taekwondo og karate på programmet.

Ungdoms-OL vil for mange unge utøvere bli det første møtet med store internasjonale mesterskap. Like viktig som konkurransene er kultur- og utdanningsprogrammet, som er tilrettelagt for utøverne gjennom de 12 dagene som mesterskapet varer.

Alle kan delta!
Alle som trener karate eller taekwondo kan delta, forutsatt at man klarer uttakskravene og tilfredsstiller kriteriene. Når det gjelder karate er det plass til 48 karateutøvere fordelt på 3 kvinneklasser og 3 herreklasser i ungdoms-OL. For taekwondo er det 100 utøvere fordelt på 5 kvinne og 5 herreklasser.

Vektklasser :
Karate kvinner – 53 -59+ 59 kg
Karate herrer – 61-68 + 68 kg
Taekwondo kvinner – 44-49-55-63+63
Taekwondo herrer – 48-55-63-73+73 kg

Alder
Det er kun ungdommer som er født mellom 1. januar 2001 og 31. desember 2002 som kan delta.

Grunnkrav: Karate
Må være norsk statsborger og medlem av en karateklubb som er medlem i Norges Kampsportforbund.

Grunnkrav: Taekwondo
Må være norsk statsborger og medlem av en taekwondoklubb som er medlem i Norges Kampsportforbund. Må også inneha Dan- eller Poom-sertifikat, samt gyldig WTF GAL-lisens.

Uttakskrav Karate:
Det er to muligheter til å kvalifisere seg til deltakelse i karate. Den ene måten er via ranking og den andre er via deltagelse i eget kvalifiseringsstevne som arrangeres i slutten av juni 2018. Når det gjelder ranking vil de to utøverne med flest rankingpoeng etter følgende tre konkurranser være direkte kvalifisert til ungdoms-OL:

• Karate Youth Cup, som arrangeres i Kroatia 26. juni til 2. juli 2017
  • Junior-VM, som arrangeres i oktober på Tenerife
  • Junior-EM, som arrangeres i  Sochi i Russland februar 2018

Utøvere som har ambisjoner om å kvalifisere seg til ungdoms-OL må derfor kvalifisere seg til junior-VM i oktober 2017 og til junior EM 2018. Informasjon om uttakskrav for junior-VM ligger ute. Uttakskrav til junior-EM vil bli offentliggjort så snart de foreligger. Påmeldingsfristen til Karate Youth Cup er 19. juni 2017 - her kan alle delta, da dette er et åpent stevne og treningssamling. Se mer her.

Når det gjelder kvalifiseringsstevnet som arrangeres for deltakere fra hele verden i juni 2018 vil de to beste i hver klasse være direkte kvalifisert. Dagen etter vil det bli arrangert en egen kvalifisering for Europa hvor de to beste i hver klasse også vil bli kvalifisert.

Kvalifiseringskrav for å kunne delta på kvalifiseringsstevnet i juni 2018 vil bli lagt ut nærmere tidspunktet for turneringen.

Uttakskrav Taekwondo
Når det gjelder taekwondo vil det dagen etter junior-VM, som arrangeres i Spania i mai 2018 , bli arrangert et eget kvalifiseringsstevne for ungdoms-OL. Her vil de 8 beste i hver vektklasse bli kvalifisert til ungdoms-OL.

Kriteriet for å være tilgjengelig for seleksjon er det samme som for til Junior VM. Utøvere må derfor ha blitt tatt ut for å representere Norge i junior VM før de blir vurdert for representasjon i ungdoms OL. Uttaks kriterier bli lagt ut på kamsport.no

Uttak
Det er landslagstreneren i samarbeid med sportssjefen som tar ut lagene til EM, VM og til kvalifiseringsstevnene, mens det er Olympiatoppen som til slutt tar ut laget som skal delta i Argentina. Det er også Olympiatoppen og NIF som arrangerer reisen og oppholdet, etter samme modell som sommer-OL.