Elektroforeningen (EFO)

Lysende vekst for LED

15.9.2016 10:30 | Elektroforeningen (EFO)

– Høy kvalitet og betydelig reduserte driftskostnader gjør LED til en soleklar markedsvinner, sier administrerende direktør i Elektroforeningen (EFO), Frank Jaegtnes. Mer enn 50 % av alle lysarmaturer som selges i Norge er nå LED-armaturer. I enkelte segmenter utgjør LED over 80 %. Det viser salgsstatistikk fra bransjeforeningen EFO.

LED-belysning er alle økonomisjefers drøm. Sammenlignet med et tradisjonelt belysningssystem har et nytt LED-anlegg en nedbetalingstid på kun 2 til 3 år. Deretter genererer det ren gevinst i form av redusert energibruk og redusert behov for vedlikehold. Jaegtnes er derfor ikke overasket over utviklingen. – Mens noen var skeptiske da LED først kom på markedet, er kvaliteten nå så høy at det ikke finnes noen gode grunner til å velge en annen form for belysning, sier Jaegtnes.

EFO har salgsstatistikker langt tilbake i tid, men det er først de siste årene at LED virkelig har begynt å vises i statistikkene. Mens downlights og spotlights har hatt en jevn stigning siden 2009, var det først i 2014 LED-markedet virkelig tok av, også innen de fleste andre kategorier av lysarmaturer.

Noen områder henger imidlertid etter, og særlig gjelder dette områder som faller under den offentlige forvaltningen, som vei-, tunnel- og gatebelysning. Her utgjør LED-armaturer i noen kategorier under 20 % av solgte armaturer, viser EFOs statistikk.

– Det er verdt å merke seg at det fortsatt er store kvalitetsforskjeller hva gjelder LED, og dette må offentlige innkjøpere ha fokus på slik at de får levert fullgode anlegg. Man får ikke nødvendigvis fullt utbytte av et LED-anlegg i vei- tunnel- og gatebelysning ved 1-til-1 skifte, da de styringsmulighetene LED gir er avhengig av en tilpasset infrastruktur samt at maste- og armaturplasseringen må tilpasses armaturens lysfordeling, sier daglig leder i Lyskultur, Katia V. Banoun.

KILDE: EFO-statistikk 2009-2016

For ytterligere kommentarer, kontakt:

EFO, Frank Jaegtnes, administrerende direktør, frank@efo.no / 920 45 716

Om Elektroforeningen (EFO)

Elektroforeningen (EFO)
Fridtjof Nansens vei 17

+47 22 62 63 50http://www.efo.no

Om Elektroforeningen

Elektroforeningen (EFO) er en næringsorganisasjon for produsenter, importører og grossister av elektroteknisk utstyr. Våre 135 medlemmer har ca 13000 årsverk og en samlet omsetning på i overkant av 50 milliarder kroner. EFO lager på vegne av våre medlemmer salgsstatistikk for ulike typer elektrisk materiell, herunder lyskilder og lysarmaturer.

Om Lyskultur

Lyskultur er Norges ledende kompetansenettverk innen lys og belysning. Foreningen ble stiftet i 1936 og er landsdekkende med regionale avdelinger og komiteer. Våre medlemmer er toneangivende aktører innenfor belysningsbransjen, fra lysdesignere og rådgivende ingeniører til produsenter, installatører, importører og salgsleddet innenfor belysning. Lyskulturs medlemmer er aktive bidragsytere i utviklingen av nasjonale og internasjonale standarder, rapporter og veiledere.

Følg saker fra Elektroforeningen (EFO)

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Elektroforeningen (EFO) på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Elektroforeningen (EFO)

Elektrobransjen jubler - borgerlig enighet kan gi flere tusen nye arbeidsplasser8.6.2016 08:50Pressemelding

Ny rapport viser at energieffektivisering kan gi flere tusen nye arbeidsplasser. Og nå har de borgerlige partiene på Stortinget blitt enige om å sette akkurat det målet rapporten tar til ordet for - energieffektivisering i eksisterende bygg på 10TWh. - Vi jublet da vi fikk vite at de borgerlige partiene var enige om dette, sier administrerende direktør i Elektroforeningen, Frank Jaegtnes.