Lynet slår ned i juli

Det er når været er varmt og vekslende, at antall lyn skyter i været.
Lyn over Oslofjorden. Forsikringsutbetalingene etter lynnedslag i juli er vesentlig høyere enn ellers i året. Foto: iStock/Frende

Juli er i særklasse når det gjelder branner som skyldes lynnedslag.

- Statistisk har juli flest lynnedslag. Det er lurt å sikre seg og plugge ut før du drar på ferie, sier statsmeteorolog Martin Granerød ved Meteorologisk institutt.

- De fleste skader og branner som skyldes lynnedslag kunne vært unngått med riktig installert overspenningsvern. Har du ikke det bør du plugge ut alle støpsler, med unntak av fryser og kjøleskap før du reiser, sier Yngve Høvig, som er skadesjef i Frende Forsikring.

- Plugg ut enten det er meldt tordenvær eller ikke. Husk både PCer og PC-utstyr, TV og musikkanlegg før det braker løs. Sammen med kjøleskap og fryser er disse mest utsatt for lynskader, sier Høvig.

Dyre skader

Mange branner har sitt opphav i det elektriske anlegget.

- Lynet velger alltid den enkleste veien, og da heller elektriske anlegg enn eksempelvis en trevegg, forklarer meteorologen.

Hvert år forårsaker lynnedslag branner og skader på utstyr, brudd på tele- og datatrafikk og strømbrudd. Det koster samfunnet store summer.

- I 2015 kom det inn i alt 7.137 skademeldinger til forsikringsselskapene på grunn av lynnedslag. Det ga erstatninger på i overkant av 224 millioner kroner, forteller Høvig, om det som var et gjennomsnittsår for antall skader, med 43.798 lynnedslag.

For 2014 var erstatningene mer enn doble, på 483,5 millioner kroner, fordelt på 18.410 skader. Det var tidenes lynår, ifølge lynregistreringssystemet som er et samarbeid mellom Statnett og SINTEF Energi, da 590.428 lyn slo ned her til lands.

Innlandsfenomen

I løpet av ett døgn i juni ble det registrert 12 skogbranner i Hedmark, Østfold og Buskerud, alle i sammenheng med kraftig tordenvær.

- Det er Sør- og Østlandet og faktisk Finnmarksvidda som er mest utsatt for tordenvær om sommeren, og da spesielt i innlandet, men vi registrerer også skader etter lyn og torden langs kysten, sier Yngve Høvig i Frende. På Vestlandet og i Nord-Norge er det ikke så store sesongvariasjoner, siden tordenvær også oppstår i forbindelse med lavtrykk høst og vinter.

- Forsikringsutbetalingene etter lynnedslag i juli er vesentlig høyere enn ellers i året. Det kan henge sammen med at mange er bortreist og brannvarsling tar lenger tid, mener Høvig.

Skader etter lynnedslag er dekket om du har en innbo- eller boligforsikring. Skadene dekkes under brannforsikringen som er en obligatorisk del av forsikringen. Skulle fryseren ryke, erstattes også innholdet.

Ustabile værforhold

Det er spesielt når været er varmt og vekslende, at antall lyn skyter i været.

- For at det skal dannes tordenskyer må vi ha veldig ustabile værforhold. Når det er varmt langs bakken, kaldt i atmosfæren og vi har tilførsel av fuktighet får vi ofte tordenbyger. En front fra sør, eller når høytrykk møter lavtrykk kan gi lyn over større områder i timevis, sier Granerød hos Meteorologisk Institutt.

- Klimatologisk ser vi slike ustabile værforhold både i juni, juli og august. Fra sommer til sommer er det litt tilfeldig hvilken sommermåned som har mest lynaktivitet. Statistisk peker juli seg ut, sier statsmeteorolog Martin Granerød.

Forholdsregler ved lyn og torden

-      Vær forsiktig med å oppholde seg utendørs, spesielt i høye områder.

-      Ikke gå under trær for å unngå å bli våt, da sjansen for lynnedslag er større ved et tre.

-      Ikke opphold deg på områder hvor hodet ditt blir det høyeste punktet, for eksempel på en åpen slette.

-      Ikke sving kølla på golfbanen eller bruk fiskestang på fjellet, da det kan lede strømmen til deg.

-      Hvis et tordenvær nærmer seg er det lurt å komme seg ned i lavere terreng, eller legge seg ned i en grop.

-      Ikke dra på fisketur i båt eller ta deg et bad hvis det tordner.

-      Er du inne i en bygning, ikke bruk fasttelefonen, fordi et lynnedslag kan følge telefonledningen og skade hørselen din.

-      Unngå strømførende ledninger og metallrør i leiligheten.

-      Ta ut stikkontakter, som datamaskiner og TV, for å unngå at utstyret blir skadet.

-      Det tryggeste stedet du kan oppholde deg er i en bil, fordi lynet følger karosseriet på utsiden av bilen. I et fly er du også trygg.
Kilde: Meteorologisk institutt