Stiftelsen Norsk MatStiftelsen Norsk Mat

Lykkerus for lykkelig lokalmatprodusent

- Dette er helt fantastisk, og har ikke gått inn over meg enda. Å få tildelt Spesialitet-merket for økologisk Svedjerugkjeks og Brødpinner med ramsløk, er en bekreftelse på at det jeg gjør er riktig, sa en overlykkelig Mia Therese Sollihaug fra Lykkemat i Selbu under utdelingen.

Utdelingen fant sted på åpningsdagen av Trøndersk Matfestival. Fra før har Lykkemat fått utmerkelsen for Håndbakt økologisk granola av urkorn. Også de to nye premierte produktene er økologiske.

- Veldig artig og bra at Mia i Lykkemat har vist stayerevne og stått på, og det er flott å se at hun lykkes. Lykkemat med Mia i spissen, er en viktig bidragsyter i lokalmatsatsningen i Selbu. All ære til henne, sa Selbu-ordfører Ole Morten Balstad som stod for utdelingen.

Bevaringsverdige kornsorter

Svedjerugkjeks er laget av urkornet svedjerug, en bevaringsverdig rugsort som har fått navnet sitt fra svibruket, eller svedjebruket. Etter hogst ble det beste virket brukt til tømmer og plank, mens slip, kvist og kratt ble brent på stedet. Rugen ble sådd mens det fortsatt ulmet i asken. Brødpinnene er bakt med norsk landhvete, som er en tradisjonell og lite foredlet kornsort, og tilsatt ramsløk.

Bruk av tradisjonsrike kornsorter på en kreativ måte var en viktig faktor fagjuryen la til grunn, i tillegg til balanserte smaker og håndverk av særdeles høy kvalitet.

Tildelt av uavhengig fagjury
Spesialitet garanterer deg en unik smaksopplevelse. Hvilke mat- og drikkevarer som kommer gjennom nåløyet bestemmes av en uavhengig fagjury ledet av fylkesmann Lars Sponheim. Fagjuryen vurderer grundig kvalitet, smak, oppskrift og historie før de tildeler Spesialitet.

Marit StrandFagsjef

Marit har ansvaret for merkeordningen Spesialitet. Hun har ansvaret for søknadsbehandling og godkjenningsprosessen sammen med fagjuryen.

Tel:+ 47 926 14 992marit.strand@matmerk.no

Stiftelsen Norsk Mat er en uavhengig stiftelse og vårt formål er å styrke konkurranseevnen til norsk matproduksjon. Dette gjør vi gjennom å arbeide med kvalitetsstyring og kompetanseutvikling i norsk matproduksjon og synliggjøre opprinnelse og kvalitet på norske matprodukter.

Våre kjerneområder er merkeordningene Nyt Norge, Spesialitet og Beskyttet Betegenelse og Kvalitetssystemet i landbruket.