Lunsjmøte: slik bør norske bedrifter forberede seg på Brexit

Hvordan vil Brexit settes ut i live? Hvilke utfordringer møter norsk næringsliv når et av EUs viktigste land abdiserer? Få svar på Geelmuyden Kieses Brexit-lunsj på torsdag.

Hva: Lunsjmøte med EU-ringrevene Paal Frisvold og Gunnar Mathisen

Når: Torsdag 30. juni kl 12.00 – 13.30

Hvor: Hos Geelmuyden Kiese i Sommerrogata 13 – 15

-Storbritannia må finne ut hvilken tilknytning de vil ha til EU. Modellen de velger vil legge viktige føringer for norske næringslivsinteresser i Norge, Storbritannia og EU. Norske bedrifter må forberede seg på flere utfall, sier Paal Frisvold, partner og daglig leder i Geelmuyden Kiese Brussel.

Fire seriøse scenarioer
Geelmuyden Kiese Brussel publiserte tirsdag en rapport om de ulike modellene Storbritannia kan velge. På tross av Brexit-tilhengernes utallige krav og ønsker, ender alle seriøse vurderinger opp med fire alternativer. EFTA-landene, Sveits, Canada og Tyrkia eksemplifiserer de mulige måtene Storbritannia kan knyttes til EUs indre marked på.

-Dersom britene velger EØS-alternativet, som vi kaller Kolonimodellen, er det skjebnens ironi. Da underlegger verdens største kolonimakt seg Brussel, akkurat slik Storbritannia selv styrte over Amerika, India, Midtøsten og Afrika, uttaler Frisvold.

I motsatt ende finner vi Minimumsavtalen, med begrenset adgang til det indre markedet.

-Tyrkia har en slik modell i dag. De har kun tilgang til varer, men ikke tjenester, landbruk eller offentlige anskaffelser, fortsetter Frisvold.

Påvirker norske bedrifter ulikt
Rapporten vurderer også hvordan alternativene vil påvirke ulike deler av norsk næringsliv, som energi og miljø, bank og finans, mat, helsesektoren og transportsektoren.

- For eksempel har EØS, Sveits, Canada og Tyrkia i dag svært ulike tollbarrierer for mat, landbruksvarer, fisk og sjømat. Valg av modell er dermed svært viktig for sjømatsektoren, ettersom Storbritannia er det fjerde viktigste markedet for norsk sjømat, sier Paal Frisvold.

Les Geelmuyden Kiese Brussels rapport «Brexit: EU uten Storbritannia» her.

Vi serverer kaffe og rundstykker på Brexit-lunsjen. Velkommen til våre kontorer på Solli Plass.

Paal Frisvold
Partner og daglig leder Geelmuyden Kiese Brussel
paal.frisvold@gknordic.com

Paal Frisvold er partner og daglig leder for Geelmuyden Kiese Brussel. Han jobber med EU- og EØS-rådgivning gjennom policyformidling, strategiutvikling og politisk medvirkningsarbeid overfor europeiske og norske myndigheter. Paal Frisvold har spesialkompetanse innen energi, klima, miljø og næringspolitikk. Han har jobbet med EU- og EFTA-institusjoner i Brussel i 18 år og har inngående kjennskap til hvordan EU-politikk formes og vedtas. I 2001, etter fire år som taleskriver hos EFTAs generalsekretær, etablerte Paal Frisvold Brusselkontoret, det norske rådgivningsmiljøet med lengst fartstid i EU-hovedstaden.

Gunnar Mathisen er senior partner i Geelmuyden Kiese. Gunnar Mathisen jobber med energi og miljø-sektorene og har et spesielt ansvar for myndighetskontakt i selskapet. Gunnar Mathisen har tidligere arbeidet i Olje- og energi-, Nærings- og Miljøverndepartementet. Han har vært ekspedisjonssjef og hatt en rekke andre lederoppgaver. Han har også arbeidet i OECD i Paris, i Europakommisjonen og Den norske EU-delegasjonen i Brussel, og ved Den norske ambassaden i Beijing. Gunnar Mathisen har også journalisterfaring og har skrevet fagbøker om bl.a. norsk politikk og administrasjon, om EU og om det kinesiske styringssystemet. Han er statsviter fra Universitetet i Oslo.