Luftkrigsskolens Sea King helikopter lager magisk dag for sykehusbarna

Mandag 23.mai kl 12.30 lander et av 330 Skvadronens Sea King helikoptere på taket av St.Olavs Hospital. Seks kadetter fra Luftkrigsskolen kommer for å overrekke en pengegave til Barnekreftforeningen. Samtidig lager de en magisk dag for barna som får mulighet til å være med opp i helikopteret.

Sea King Helikopter på St. Olavs Hospital.

På den årlige Sea King dagen får sykehusbarn være med opp i helikopteret. Arrangementet har blitt gjennomført i flere år og har vært stor stas for barna som får være med opp i helikopteret. I forkant av arrangementet har kadettene jobbet med Luftkrigsskolens kreftaksjon for å samle inn penger til barn og unge med kreft. Morten Skaret Sørensen, kadett ved Luftkrigsskoen vil på denne dagen overrekke en pengegave til Barnekreftforeningen på godt over 300 000 kroner.

-Vi har holdt kiosksalg ved forsvarets dag, adventslystenning ved festningen, og hatt en innsamlingsaksjon hvor vi har gått med bøsser i Trondheims gater. I tillegg har vi gjennomført en auksjon hvor vi har solgt diverse gjenstander og opplevelser. Vi har fått masse god hjelp fra både privatpersoner rundt omkring i byen og av Barnekreftforeningen gjennom bidrag til gjenstander og opplevelser og hjelp med publisitet, sier Skaret Sørensen.

Kadettene som har jobbet med Luftkrigsskolens kreftaksjon gleder seg til stort til helikopterløftet syns at overrekkelsen av gaven blir en fin avslutning på året.

Program for dagen:

-12.15 Oppmøte utenfor Narvesen Kiosken i Akuttsenteret med Velkommen av LKS og kort sikkerhetsinfo vedr ferdsel helidekk.

-12. 20 Gruppen drar samlet med heis på helidekk og venter inne til Sea King har landet.

-12.30 Sea King lander. 330 mannskap går gjennom tar en kort sikkerhetsinfo og alle får en omvisning i Sea Kingen.

-12.45 Oppmøte fra pressen utenfor Narvesen Kiosken ved Akuttmottak på St.Olavs Hospital.

-13:00 4-5 Helikopterløft ca 15-20 min per tur med 8 pers per gang.

-Slutt ca kl 14.00

For mere info:

Luftkrigsskolens Kreftaksjon: http://kreftaksjonen.no/
Informasjon om Barnekreftforeningen: http://www.barnekreftforeningen.no/
Informasjon om Sea King helikopteret: https://forsvaret.no/fakta_/Sider/Sea-king.aspx

Pressekontakt:
Kontaktperson St. Olavshospital:   Mads A. Bøhle – Trivselsykepleier mads@teamtrivsel.no Tel:93028714
Kontaktperson Luftkrigsskolen: Morten Skaret Sørensen – Leder for Kreftaksjonen Morten.Skaret.Sorensen@lksk.mil.no Tel: 938 62 772
Kontaktperson fra Barnekreftforeningen Trøndelag: Geir Hjertø - Styreleder geirhjerto@gmail.com Tlf: 906 36 169
Kristin Bones - Styremedlem kribon65@gmail.com Tlf: 995 39 461

Om Luftkrigsskolens Kreftaksjon: Kreftaksjonen er blitt årlig drevet av kadettene på Luftkrigsskolen siden 1990 og er en del av utdanningen innen organisasjon og ledelse.
Årets aksjon foregår gjennom hele året med forskjellige arrangementer:

• Helikopterløft av 330 Skvadron med Sea King
  • Luftkrigsskolens innsamlingsaksjon
  • Luftkrigsskolestafetten
  • Innsamling ved Forsvarets baser over hele Norge og detasjement i utlandet

Historie: Luftforsvarets Kreftaksjon til støtte for barn med kreft startet i 1987. Sønnen til en navigatør på 335 skvadronen fikk diagnosen. Kolleger ved skvadronen tok initiativet til en innsamling for å bedre hverdagen til barn og unge med kreft.

Pengene de samler inn går til Barnekreftforeningen, og blir gjennom denne foreningen brukt på alt fra midler til arrangement som vil bedre hverdagen for barna ved St. Olavs. Hospital

Sea King Helikopter på St. Olavs Hospital.
Kadetter fra Luftkrigsskolen

Om Barnekreftforeningen: Barnekreftforeningen ble stiftet i 1982 av foreldre til barn med kreft. Foreningen drives på frivillig basis av foreldre som har eller har hatt barn med kreft. Foreningen har 14 fylkesforeninger rundt om i landet og formålet er å være en støttepartner og informasjonskilde for familier som rammes av barnekreft. Barnekreftforeningen jobber med å sette fokus på barnekreft i samfunnet og øke forskning innenfor barnekreft. Barnekreftforeningen samarbeider med Kreftforeningen og er medlem av Innsamlingskontrollen.