Samferdselsdepartementet

Lufthavnkapasiteten på Østlandet: Utredning klar – Oslo lufthavn bør utvikles som et nasjonalt knutepunkt for flytrafikken

16.9.2016 14:32 | Samferdselsdepartementet

Del

En ny utredning av flyplasskapasiteten på det sentrale østlandsområdet i et fremtidsperspektiv konkluderer med at det er fornuftig å samle fremtidig vekst i flytrafikken på Oslo lufthavn.

Det er konsulentselskapet Copenhagen Economics som har gjennomført utredningen på oppdrag av Samferdselsdepartementet.

- Regjeringen er opptatt av en sterk og dynamisk luftfartsklynge, og vi ønsker både et effektivt Avinor og private aktører. Det mangfoldet har en verdi for å stimulere til utvikling og bedt mulig ivareta reisebehovene for innbyggerne. Det er viktig premiss for vårt arbeid fremover.

Nå skal vi lese rapporten nøye, og så kommer vi tilbake til Stortinget med vår tilrådning. Rapporten er både aktuell og viktig, blant annet fordi det nå jobbes på flere kanter med å videreutvikle Gardermoen, visjoner for Torp og videreføre driften på Moss lufthavn Rygge, som er viktig for Østfold.

- Jeg synes det er positivt at det er nye initiativ som ser muligheter for flyplassdrift, og en konsesjonssøknad vil få prioritert behandling fra vår side, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Bakgrunn

Stortinget ba regjeringen den 30. mai i år om å foreta en uavhengig kartlegging av flyplasskapasiteten på det sentrale østlandsområdet i et fremtidsperspektiv, og at man i denne sammenheng også skulle se nærmere på de ikke-statlige flyplassenes plass i norsk luftfart i forbindelse med kommende NTP.

Bakgrunnen for dette er blant annet utfordringene som har oppstått for Moss lufthavn Rygge, og at det i Grunnlagsdokumentet for Nasjonal transportplan 2018-2029 blir anbefalt at Stortinget i sin behandling av stortingsmeldingen om ny Nasjonal transportplan gir sin tilslutning til at en tredje rullebane på Oslo lufthavn kan bygges når behovet oppstår. Dette er et spørsmål som skal avgjøres av Stortinget.

For å følge opp dette anmodningsvedtaket, har konsulentselskapet Copenhagen Economics gjennomført en slik utredning på oppdrag av Samferdselsdepartementet.

Copenhagen Economics konkluderer med Norge er best tjent med fortsatt å utvikle Oslo lufthavn som et nasjonalt knutepunkt; det vil si at den fremtidige veksten i etterspørselen etter flyreiser i et samfunnsmessig perspektiv bør samles ved Oslo lufthavn. Ifølge Copenhagen Economics bør de ikke-statlige lufthavnene i størst mulig grad fortsatt drives på markedsmessige vilkår og fungere som eventuelle konkurrenter til Oslo lufthavn.

Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til Stortinget med sin tilrådning rundt spørsmålet om tredje rullebane og rollen for de ikke-statlige lufthavnene i Østlandsområdet. Rapporten fra Copenhagen Economics og tilrådningene i grunnlagsdokumentet vil begge være innspill som Samferdselsdepartementet vil ta med seg i det videre arbeidet.

Les rapporten

Nøkkelord

Kontakter

Lenker

Om Samferdselsdepartementet

Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet
Akersgata 59 (R5)
Oslo

22 24 90 90http://sd.dep.no

Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for post- og televirksomheten, for luftfarts-, veg- og jernbanesektoren, for riksvegferjene, kystforvaltningen og havne- og sjøtransportpolitikken.

Følg saker fra Samferdselsdepartementet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Samferdselsdepartementet

Vil gjøre det enklere å bygge ekomnett langs veier og jernbanelinjer11.8.2017 11:16Pressemelding

- Elektronisk kommunikasjon blir en stadig viktigere del av hverdagen vår. For å gjøre ekomnettene mer robuste, er det derfor behov for å etablere flere alternative nett og føringer over hele landet med god kapasitet. Her er det i dag et uutnyttet potensial i vei- og baneinfrastrukturen vår. Vi ønsker derfor at ledig kapasitet til fibernett og føringsveier skal bli lettere tilgjengelig for tilbydere av ekomnett ved bygging og oppgradering av veier og jernbanelinjer, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Vossebanen: Strekningen Arna-Stanghelle planlegges som tidligere forutsatt11.8.2017 11:08Pressemelding

- Jeg er opptatt av at infrastrukturprosjekter skal planlegges så effektivt som mulig. Avtalen om planleggingsmidler til jernbanestrekningen Arna-Stanghelle som Jernbanedirektoratet og Bane NOR nå har undertegnet, sikrer at prosjektet planlegges uten opphold, akkurat slik vi har forutsatt hele tiden. Dette bidrar til at byggingen kan komme i gang så tidlig som mulig, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Signerte ny belønningsavtale om bedre kollektivtransport i Grenland9.8.2017 14:38Pressemelding

- Regjeringen ønsker at kollektivtransporten skal ta en større del av dagens persontransport med bil i byområdene. Grenland er blant de største byområdene i landet, og det er derfor viktig at kollektivtilbudet er attraktivt. Utviklingen de siste årene har vært god, og med den nye belønningsavtalen legger vi til rette for at enda flere skal velge kollektivtransport istedenfor bil i byområdet, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Betre og meir miljøvennlig ferjesamband i indre Sogn13.7.2017 12:00Pressemelding

- Regjeringa ønsker ein meir fleksibel kvardag for folk og næringsliv i heile landet. No styrkar vi riksvegferjesambanda Mannheller-Fodnes og Hella-Vangsnes-Dragsvik i Sogn og Fjordane slik at det får betre løysing for reserveferje. Det skal vere på plass tidlegare enn i dag ved driftsbrot, for å sikre gode tilbod til ei kvar tid. Fartøya skal òg driftast på låg- eller nullutsleppsteknologi, seier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom