Samferdselsdepartementet

Lufthavnkapasiteten på Østlandet: Utredning klar – Oslo lufthavn bør utvikles som et nasjonalt knutepunkt for flytrafikken

Del

En ny utredning av flyplasskapasiteten på det sentrale østlandsområdet i et fremtidsperspektiv konkluderer med at det er fornuftig å samle fremtidig vekst i flytrafikken på Oslo lufthavn.

Det er konsulentselskapet Copenhagen Economics som har gjennomført utredningen på oppdrag av Samferdselsdepartementet.

- Regjeringen er opptatt av en sterk og dynamisk luftfartsklynge, og vi ønsker både et effektivt Avinor og private aktører. Det mangfoldet har en verdi for å stimulere til utvikling og bedt mulig ivareta reisebehovene for innbyggerne. Det er viktig premiss for vårt arbeid fremover.

Nå skal vi lese rapporten nøye, og så kommer vi tilbake til Stortinget med vår tilrådning. Rapporten er både aktuell og viktig, blant annet fordi det nå jobbes på flere kanter med å videreutvikle Gardermoen, visjoner for Torp og videreføre driften på Moss lufthavn Rygge, som er viktig for Østfold.

- Jeg synes det er positivt at det er nye initiativ som ser muligheter for flyplassdrift, og en konsesjonssøknad vil få prioritert behandling fra vår side, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Bakgrunn

Stortinget ba regjeringen den 30. mai i år om å foreta en uavhengig kartlegging av flyplasskapasiteten på det sentrale østlandsområdet i et fremtidsperspektiv, og at man i denne sammenheng også skulle se nærmere på de ikke-statlige flyplassenes plass i norsk luftfart i forbindelse med kommende NTP.

Bakgrunnen for dette er blant annet utfordringene som har oppstått for Moss lufthavn Rygge, og at det i Grunnlagsdokumentet for Nasjonal transportplan 2018-2029 blir anbefalt at Stortinget i sin behandling av stortingsmeldingen om ny Nasjonal transportplan gir sin tilslutning til at en tredje rullebane på Oslo lufthavn kan bygges når behovet oppstår. Dette er et spørsmål som skal avgjøres av Stortinget.

For å følge opp dette anmodningsvedtaket, har konsulentselskapet Copenhagen Economics gjennomført en slik utredning på oppdrag av Samferdselsdepartementet.

Copenhagen Economics konkluderer med Norge er best tjent med fortsatt å utvikle Oslo lufthavn som et nasjonalt knutepunkt; det vil si at den fremtidige veksten i etterspørselen etter flyreiser i et samfunnsmessig perspektiv bør samles ved Oslo lufthavn. Ifølge Copenhagen Economics bør de ikke-statlige lufthavnene i størst mulig grad fortsatt drives på markedsmessige vilkår og fungere som eventuelle konkurrenter til Oslo lufthavn.

Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til Stortinget med sin tilrådning rundt spørsmålet om tredje rullebane og rollen for de ikke-statlige lufthavnene i Østlandsområdet. Rapporten fra Copenhagen Economics og tilrådningene i grunnlagsdokumentet vil begge være innspill som Samferdselsdepartementet vil ta med seg i det videre arbeidet.

Les rapporten

Nøkkelord

Kontakter

Lenker

Om Samferdselsdepartementet

Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet
Akersgata 59 (R5)
Oslo

22 24 90 90http://sd.dep.no

Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for post- og televirksomheten, for luftfarts-, veg- og jernbanesektoren, for riksvegferjene, kystforvaltningen og havne- og sjøtransportpolitikken.

Følg saker fra Samferdselsdepartementet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Samferdselsdepartementet

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen17.7.2018 11:08Pressemelding

- Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Regjeringen følger opp Nasjonal transportplan med ny handlingsplan for kollektivtransport5.7.2018 13:56Pressemelding

– Bedre kollektivløsninger vil gi folk flest bedre mobilitet og større fleksibilitet i hverdagen. I byene kan bedre kollektivløsninger bidra til å gjøre privatbilen overflødig for mange. Derfor har vi prioritert kollektivtransporten høyt i Nasjonal transportplan, og derved kan en rekke byer øke sin lokale satsing på kollektivtrafikk kraftig. I denne handlingsplanen for kollektivtransport vil framkommelighet, miljø og teknologi få en sentral rolle på veien mot morgendagens løsninger, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Avtale med Norges televisjon sikrer formidling av TV-signaler og flere frekvensressurser til mobilt brebånd og 5G3.7.2018 17:10Pressemelding

Samferdselsdepartementet og Kulturdepartementet har i dag signert en avtale med Norges televisjon (NTV). Avtalen innebærer at kringkastingstjenester (TV-signaler) fortsatt formidles i bakkenettet frem til NTVs konsesjon utløper sommeren 2021. I tillegg sikrer avtalen at frekvensene i 700 MHz-båndet kan brukes til mobilkommunikasjon og etterhvert 5G fra 1. november 2019.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom