Samferdselsdepartementet

Lufthavnkapasiteten på Østlandet: Utredning klar – Oslo lufthavn bør utvikles som et nasjonalt knutepunkt for flytrafikken

Del

En ny utredning av flyplasskapasiteten på det sentrale østlandsområdet i et fremtidsperspektiv konkluderer med at det er fornuftig å samle fremtidig vekst i flytrafikken på Oslo lufthavn.

Det er konsulentselskapet Copenhagen Economics som har gjennomført utredningen på oppdrag av Samferdselsdepartementet.

- Regjeringen er opptatt av en sterk og dynamisk luftfartsklynge, og vi ønsker både et effektivt Avinor og private aktører. Det mangfoldet har en verdi for å stimulere til utvikling og bedt mulig ivareta reisebehovene for innbyggerne. Det er viktig premiss for vårt arbeid fremover.

Nå skal vi lese rapporten nøye, og så kommer vi tilbake til Stortinget med vår tilrådning. Rapporten er både aktuell og viktig, blant annet fordi det nå jobbes på flere kanter med å videreutvikle Gardermoen, visjoner for Torp og videreføre driften på Moss lufthavn Rygge, som er viktig for Østfold.

- Jeg synes det er positivt at det er nye initiativ som ser muligheter for flyplassdrift, og en konsesjonssøknad vil få prioritert behandling fra vår side, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Bakgrunn

Stortinget ba regjeringen den 30. mai i år om å foreta en uavhengig kartlegging av flyplasskapasiteten på det sentrale østlandsområdet i et fremtidsperspektiv, og at man i denne sammenheng også skulle se nærmere på de ikke-statlige flyplassenes plass i norsk luftfart i forbindelse med kommende NTP.

Bakgrunnen for dette er blant annet utfordringene som har oppstått for Moss lufthavn Rygge, og at det i Grunnlagsdokumentet for Nasjonal transportplan 2018-2029 blir anbefalt at Stortinget i sin behandling av stortingsmeldingen om ny Nasjonal transportplan gir sin tilslutning til at en tredje rullebane på Oslo lufthavn kan bygges når behovet oppstår. Dette er et spørsmål som skal avgjøres av Stortinget.

For å følge opp dette anmodningsvedtaket, har konsulentselskapet Copenhagen Economics gjennomført en slik utredning på oppdrag av Samferdselsdepartementet.

Copenhagen Economics konkluderer med Norge er best tjent med fortsatt å utvikle Oslo lufthavn som et nasjonalt knutepunkt; det vil si at den fremtidige veksten i etterspørselen etter flyreiser i et samfunnsmessig perspektiv bør samles ved Oslo lufthavn. Ifølge Copenhagen Economics bør de ikke-statlige lufthavnene i størst mulig grad fortsatt drives på markedsmessige vilkår og fungere som eventuelle konkurrenter til Oslo lufthavn.

Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til Stortinget med sin tilrådning rundt spørsmålet om tredje rullebane og rollen for de ikke-statlige lufthavnene i Østlandsområdet. Rapporten fra Copenhagen Economics og tilrådningene i grunnlagsdokumentet vil begge være innspill som Samferdselsdepartementet vil ta med seg i det videre arbeidet.

Les rapporten

Nøkkelord

Kontakter

Lenker

Om Samferdselsdepartementet

Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet
Akersgata 59 (R5)
Oslo

22 24 90 90http://sd.dep.no

Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for post- og televirksomheten, for luftfarts-, veg- og jernbanesektoren, for riksvegferjene, kystforvaltningen og havne- og sjøtransportpolitikken.

Følg saker fra Samferdselsdepartementet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Samferdselsdepartementet

Igangsetter arbeid for å endre drosjereguleringen11.12.2017 12:49Pressemelding

- Drosjenæringen er en viktig del av kollektivtilbudet. Regjeringen ønsker å legge til rette for velfungerende konkurranse i drosjemarkedet, samtidig som vi sikrer et tilfredsstillende drosjetilbud i hele landet. Vi må både ivareta de reisendes sikkerhet og bidra til ryddige arbeidsforhold for drosjesjåførene. Nå igangsettes et viktig arbeid for å endre på regelverket i sektoren, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Mer båndbredde for bedre mobile tjenester8.12.2017 13:58Pressemelding

– Gode mobiltjenester og en robust digital infrastruktur er avgjørende for stadig flere av dagens gjøremål både på jobb og privat. Denne uken har regjeringen besluttet at frekvensressurser i 700 MHz-båndet skal gjøres tilgjengelig for interesserte kommersielle ekomtilbydere i Norge. Dette er bra for utviklingen av mobilmarkedet, og det vil gjøre det mulig å tilby mobilbrukerne bedre tjenester. I tillegg vil frekvensene legge til rette for den fremtidige utbredelsen av 5G, noe som er viktig for en vellykket digitalisering i både privat og offentlig sektor, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

- Nyttig og viktig strategi for personvern i samferdselssektoren7.12.2017 12:56Pressemelding

Samferdselsministeren er positiv til Datatilsynet nye strategi for arbeidet med et godt personvern i samferdselssektoren. – Dette er både viktig og til riktig tid. Det ligger til rette for en fantastisk utvikling av teknologiløsninger i transportsektoren. Det er bra at Datatilsynet følger opp, og bidrar til klarere rammer for utviklingen innenfor grensene personvern setter, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Samferdselsdepartementets statssekretær Tommy Skjervold i Brussel: diskuterer vinterkompetanse for sjåfører og rettferdig konkurranse om godstransport5.12.2017 18:06Pressemelding

- Norge er et land med lange vintre og tøffe kjøreforhold vinterstid. Vi må sørge for at alle som kjører på norske veier, og spesielt førere av tunge kjøretøy, har nødvendig kompetanse for å takle disse forholdene. Vi ønsker også strengere regler og lik praktisering av regelverket for godstransportører i Europa. Dagene i Brussel er derfor viktige for å fremme norske posisjoner flere aktuelle EU-saker på vegtransportområde, sier statssekretær Tommy Skjervold.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom