Lover et raskere og mer forbrukerorientert TINE
Han lover et offensivt og enda mer forbrukerorientert TINE i årene som kommer.
– Vi må forsikre oss om at vi ikke går til meieriene og kundene våre med produkter det er halvhjertet interesse for. Vi må bli flinkere til å forstå markedet, sa han.
Reierstad brukte mye av talen til å snakke om mulighetsrommet for TINE i årene framover og pekte på de store investeringene som TINE har gjennomført.
– Det vil dukke opp investeringsmuligheter også framover. De kanskje aller største mulighetene ligger nettopp på områder vi fortsatt ikke vet at finnes. Innovasjonsevne og innovasjonskraft er avgjørende for vekst og lønnsomhet framover. Det krever investeringer i folk, utstyr og markedsføring. Det er ikke risikofritt, men likevel helt nødvendig for å lykkes, slo Reierstad fast.
Han trakk fram både den internasjonale satstingen og muligheten av å vokse innenfor nisjeprodukter som områder der TINE kan bruke sin kraft, sine nettverk – og sin kompetanse framover.
– Samtidig skal vi kjempe for volumene, sa Reierstad.
Dyrevelferd
Reierstad adresserte også dyrevelferd i sin tale til årsmøtet. Han la vekt på at selv om Norge og TINEs eiere er gode på dyrevelferd og dyrehelse, så må ikke dette bli en hvilepute i forhold til å utvikle seg videre også på dette området.
– Det er hvordan våre kunder og forbrukere vurderer jobben vår som er avgjørende. Hvilke elementer vektlegger de. Sett fra utsiden kan det være andre faktorer som spiller inn enn det vi selv har fokus på, sa Reierstad - og understreket at det som er godt nok i dag ikke nødvendigvis tilfredsstiller kravene i morgen.
Han mener også at trekk i melkepris bør kunne brukes som en sanksjon om det oppdages avvik som ikke lukkes.
– Hvis norske forbrukere også i framtida skal ha tillit til norsk melkeproduksjon, må vi jobbe videre med å utvikle oss – også på dette området, sa Reierstad.
Trygge arbeidsplasser
Avslutningsvis trakk Reierstad fram ønske om at fastlandsindustrien får gode og forutsigbare rammevilkår.
– Slik at vi kan trygge arbeidsplasser og verdiskapning i hele landet vårt. Jeg håper at politikerne vil utnytte muligheten som ligger i en effektiv og bærekraftig melkeproduksjon over hele landet. Årets jordbruksoppgjør er en glitrende anledning til å vise at de har forstått det, sa han.
Bilder
Dokumenter
Om TINE SA
TINE SA er et næringsmiddelkonsern som foredler rene og naturlige råvarer til god og sunn mat. Morselskapet TINE SA er et samvirkeselskap som eies av melkeprodusenter som leverer melk til selskapet. På den måten skaper TINE verdier i et nært samspill mellom norsk natur, landbruk og marked.
Følg pressemeldinger fra TINE SA
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TINE SA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra TINE SA
Fortsatt to meierier i Finnmark27.1.2021 14:00:11 CET | Pressemelding
Styret har i dag konkludert med å ikke gjennomføre utredning av meieristrukturen i Finnmark nå. I stedet settes det i gang forbedringsprosjekter.
Produksjonen ved TINE Meieriet Sem fortsetter2.12.2020 14:30:00 CET | Pressemelding
Konsernstyret har i dag vedtatt å opprettholde produksjonen ved TINE Meieriet Sem. Det betyr at det fortsatt blir både produksjon, lagerdrift og distribusjon i Tønsberg.
Julens produkter fra TINE25.11.2020 14:57:46 CET | Pressemelding
Årets jul blir spesiell på mange måter, men nettopp derfor er det kanskje ekstra viktig å hygge seg og ta vare på den gode julestemningen. TINEs produkter har en lang tradisjon for å være en viktig del av julematen for mange, og julen i år er ikke noe unntak. Både den tradisjonsrike Edamerosten og Julebrunosten fra Lom og Sjåk er en del av årets julesortiment fra TINE.
TINE sparer miljøet for tonnevis av plast med ny emballasje23.10.2020 10:29:51 CEST | Pressemelding
TINE går i bresjen for å endre matbransjens bruk av unødvendig plast. Meieriselskapet har lansert flere nye emballasjeløsninger som vil kunne redusere TINEs plastforbruk med over 700 tonn hvert eneste år. Nå håper TINE at papirsugerør og treskjeer er deres nye miljøsmarte løsninger.
Årets Matglede-vinnere er kåret22.10.2020 15:28:24 CEST | Pressemelding
Matbutikker og bedrifter over hele landet har deltatt i den prestisjetunge konkurransen om hvem som skaper mest matglede for kundene sine. Beitostølen Helsesportsenter stakk av med seieren i Årets Matgledebedrift, mens Coop Mega Kolbotn og Rema 1000 Skogen sikret seg førsteplassene i kategoriene fullsortiment og lavpris i Årets Matgledebutikk.