Lovende spansk-norsk E6-start
Det sier prosjektdirektør Johan Arnt Vatnan etter denne ukes innledende møter mellom Nye Veier i Trøndelag og det spanske selskapet Acciona Construcción, med deres norske underleverandører Multiconsult og Leonhard Nilsen & Sønner.
Hvordan skal NV-målene nås?
Som kjent ble denne grupperingen i sommer innstilt til totalentreprisen for E6 Ranheim–Værnes. Nå pågår den såkalte konkretiseringsfasen, som i hovedsak dreier seg om hvordan valgt entreprenør skal nå Nye Veiers prestasjonsmål og håndtere risiko (se under).
Endelig avtale blir etter alt å dømme signert i slutten av september.
– Så langt ser dette bra ut. Acciona møter godt forberedt, og sammen med sine norske partnere har de tatt inn over seg Nye Veiers høye ambisjoner på områder som sikkerhet, samfunnsansvar, integrert samhandling og digitalisering, sier Vatnan.
Han føyer til at trafikkhåndtering blir en av de største utfordringene for dette E6-prosjektet. Strekningen fra Trondheim til Værnes er blant de travleste nord for Oslo, og gode planer for trafikkavvikling i anleggsperioden er helt avgjørende for å lykkes.
Utvikler for over 2 milliarder
Acciona er et verdensomspennende infrastrukturkonsern med 38 000 ansatte og aktivitet i over 40 land. Omsetningen er på 70 milliarder kroner, og årlig bruker konsernet mer enn to milliarder til forskning og utvikling.
– Dette bør norske entreprenører merke seg. Her er det virkelig snakk om et selskap som satser på ny kunnskap og innovative løsninger på alle felt, slik vi som byggherre også må gjøre, poengterer Vatnan.
Ifølge prosjektdirektøren er E6-kontrakten i Trøndelag, med en verdi på ca. 4 milliarder, også av vesentlig betydning for en global entreprenør som Acciona. Kontrakten er derfor solid forankret i konsernets toppledelse.
Ønsker norsk fotfeste
– Det er ingen tvil om at Acciona går inn i norsk veibygging med største alvor. Konsernet har tydelig signalisert at de ønsker et fotfeste her i landet, opplyser Vatnan, som ikke bekymrer seg nevneverdig for kultur- og språkforskjeller.
– Bedriftskulturen i Acciona oppfatter jeg som relativt lik den norske, med stor vekt på åpenhet og effektiv informasjonsdeling. I likhet med oss er spanjolene dessuten opptatt av tettest mulig samhandling mellom byggherre, rådgiver og entreprenør.
– Det språklige samarbeidet kommer også til å gå fint. Engelsk er jo det internasjonale prosjektspråket, og jeg tror det er fordel at ingen av partene har dette som morsmål. Dermed får vi en språklig likeverdighet som kan tilføre prosjektet en positiv effekt, påpeker Vatnan.
– Konkurranse på like vilkår
Hvor kontroversielt er så valget av en utenlandsk totalentreprenør til Ranheim–Værnes-prosjektet? Ifølge Nye Veier-sjefen i Trøndelag har det kommet få negative tilbakemeldinger. Noe annet hadde han heller ikke ventet.
– Som kjent lever vi i en global verden og er underlagt EUs konkurranseregler. Da må vi også tillate at ikke-norske entreprenører vinner kontrakter her i landet. Men forutsetningen er alltid konkurranse på like vilkår, presiserer Vatnan.
E6 Ranheim–Værnes skal bygges ut som firefelts motorvei, og dagens tre tunneler får nye løp. Dessuten bygges ny tunnel forbi Hommelvik. Strekningen planlegges med 110 km/t som tillatt hastighet.
Byggestart er planlagt sommeren 2019. Hele prosjektet ventes fullført i 2024/2025.
Nye Veiers prestasjonsmål:
- Realisere målet om en skadefri bygge- og anleggsplass, samt et helsefremmende og rettferdig arbeidsliv
- Minimere bygge- og levetidskostnadene gjennom samhandling og digitalisering
- Minimere ulemper for alle trafikantgrupper i anleggs- og driftsperioden
- Minimere klimagassutslipp og øvrige belastninger på ytre miljø
- Minimere midlertidig og permanent jordbruksbeslag
Nøkkelord
Bilder
Om Nye Veier
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Arbeid og trafikkomlegging i Kvithammarkrysset fra 9. april9.4.2024 16:43:32 CEST | Aktuelt
Tirsdag 9. april starter arbeidene med utvidelse og ombygging av Kvithammarkrysset på E6, nord for Stjørdal. Dette skjer som del av prosjektet E6 Kvithammar-Åsen. Arbeidene vil pågå frem til høsten 2024.
Nye Veier har oversendt forslag til reguleringsplan for ny E6 Moelv – Roterud14.3.2024 12:58:30 CET | Pressemelding
Nye Veier har utarbeidet to reguleringsplanforslag for E6 Moelv – Roterud som nå sendes til videre behandling i Gjøvik og Ringsaker kommune.
Tre kan gi tilbud på E39 Mandal-Blørstad14.3.2024 10:50:10 CET | Pressemelding
Tre entreprenører er invitert til å gi tilbud på byggingen av ny E39 vestover fra Mandalskrysset til Blørstad i Lindesnes kommune.
Ferdigbygging av Hommelvikbrua6.3.2024 15:15:00 CET | Aktuelt
28. februar var det tilbudskonferanse i forbindelse med ferdigstillelse av sørgående løp på Hommelvikbrua. Det er en brukonstruksjon på E6 mellom Ranheim og Værnes som er delvis påbegynt, men ikke ferdigstilt.
29. februar 2024 ble det markert gjennomslag i Åstunnelen29.2.2024 17:30:00 CET | Pressemelding
På skuddårsdagen ble det gjennomslag i Åstunnelen. Ordføreren i Levanger kommune, Anita Ravlo Sand, sammen med ordføreren i Stjørdal kommune, Eli Arnstad, fyrte nøyaktig kl 15 av gjennomslagssalva.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom