LOVENDE DESIGNER VINNER KAPPAHLS SUSTAINABLE DESIGN CONTEST

Lovisa Malmberg Gomis er kåret av en enstemmig jury til vinner av KappAhl Sustainable Design Contest. Vinnerbidraget handler om å skape intelligente plagg som både er bærekraftige og praktiske. – Det kreative nivået på konkurransebidragene har overgått alle våre forventninger, og det er stort potensial for å videreutvikle vinnerbidraget innen KappAhl på mer enn én måte, forklarer designsjef Paul Laing.

Vinnerbidraget bygger på ideen om å designe såkalte intelligente plagg. Det vil si plagg man kan variere som får flere bruksområder og på den måten også forlenget levetid. Plaggene er laget av resirkulerte og bærekraftige materialer og baserer seg på Zero Waste (minimalt restavfall i produksjon av plaggene).

Til høsten skal Lovisa Malmberg Gomis videreutvikle sitt vinnerbidrag sammen med KappAhls designere. Hun får også være med å besøke KappAhls leverandører for å se produksjonen i praksis. Vinnerdesignen blir tilgjengelig i KappAhls butikker i 2017.

For mer informasjon
Paul Laing, designsjef KappAhl. Tlf. +46 70471 55 65.

Fredrika Klarén, bærekraftsjef KappAhl. Tlf. +46 70471 55 58.

For bilder og selskapsinformasjon
Bente Storløkken, markedssjef KappAhl Norge. Tlf. 977 62 896, bente.storlokken@kappahl.com

Vinneren, Lovisa Sandrine Malmberg Gomis, er 28 år og oppvokst i Göteborg. I dag bor hun i Paris hvor hun blant annet har studert mote, design og mønsterdesign på ESMOD i tre år og praktisert.

Juryens avgjørelse lyder: "Hennes smarte idé om å skape flere plagg av ett og dessuten jobbe med zero waste cutting viser at hun har både høye ambisjoner og tekniske ferdigheter. Ideen er leken, men samtidig kommersiell og realiserbar samtidig som den bidrar til minimalt restavfall siden man får flere plagg i ett. Plaggene er selvfølgelig laget av bærekraftige materialer, og samlet gir dette et klart vinnerkonsept. En spennende måte å se på bærekraft."

Om KappAhl Sustainable Design Contest: Over 80 prosent av et produkts miljøpåvirkning avgjøres allerede ved tegnebordet. Dette gjør bærekraftig design til et område med stort potensial og rom for eksperimentering og kreative ideer. KappAhl lanserte derfor designkonkurransen KappAhl Sustainable Design Contest for designstudenter innen tekstil og mote med tilknytning til Sverige, Finland, Norge og Polen som vil være med og utvikle fremtidens bærekraftige designløsninger.

Juryen består av motejournalisten Emilia de Poret, Kate Goldsworthy som er doktor ved Textiles of Environment Design (TED) i London, KappAhls designsjef Paul Laing, KappAhls designer Karin Verdoes og Eva Kindgren de Boer, bærekraftsjef for KappAhls produksjon.

Les intervjuet med Lovisa Malmberg Gomis og se mer om konkurransen på www.kappahl.com/designcontest

KappAhl grunnlagt 1953 i Göteborg er en av Nordens ledende motekjeder med nærmere 400 butikker i Sverige, Norge, Finland og Polen samt Shop Online. Vår forretningsidé er å tilby prisgunstig mote i egen design til kvinnen midt i livet og hennes familie. Rundt 25% av sortimentet er bærekraftsmerket.

2014/2015 var omsetningen 4,6 milliarder SEK og antall ansatte cirka 4 000 i åtte land. KappAhl er børsnotert på Nasdaq Stockholm. Mer informasjon på www.kappahl.no