Lotteritilsynet ønsker tips om kampfiksing

31.5.2016 12:22 | Lotteri- og stiftelsestilsynet

Vet du noe om kampfiksing? Da vil Lotteritilsynet gjerne høre fra deg.

Henrik Nordal (t.v.) og Joachim Malterud jobber med å avdekke og forebygge kampfiksing i Norge i tett samarbeid med både idretten, spillselskap og politiet.

-Vi ønsker tips og informasjon fra alle som mener de vet noe om juks med idrettsresultater i Norge, sier seniorrådgiver Henrik Nordal i Lotteritilsynet.

Ved årsskiftet startet han sammen med sin kollega Joachim Malterud på jobben med å avdekke og forebygge kampfiksing i norsk idrett. Tips kan du blant annet levere anonymt på Lotteritilsynets nettsider.

Må ha info for å lykkes
-Kampfiksing er en trussel både mot spillselskapene og idretten. Jo mer informasjon vi får fra spillere, ledere og ikke minst fra folk flest, jo større er sjansen for at vi lykkes i arbeidet vårt, sier seniorrådgiver Joachim Malterud.

Idretten har nå skjerpet sine egne lover for lettere å komme kampfiksing til livs. Nå plikter alle å melde fra om de hører om kampfiksing, eller om de blir forsøkt vervet til slikt juks. Du risikerer også straff om du ikke samarbeider med idretten om å avdekke mulig kampfiksing.

Første norske sak i 2012
Den første store kampfiksingssaken i Norge ble avdekket i 2012. Da kom det for en dag at resultatet i to 2. divisjonskamper i fotball var manipulert. Ingen vet hvor stort problemet med kampfiksing er i Norge i dag.

-Det var neppe tilfeldig at kampfiksing ble avslørt på tredje øverste nivå i norsk fotball. Sjansen for at resultatet er manipulert er minst like stor i lavere divisjoner som i toppidretten. For eksempel er det ca. 200 spilleselskaper og bookmakere som i dag tilbyr spill på kamper i norsk 2. divisjon, sier Joachim Malterud.

I andre nordiske land er det de senere årene avslørt kampfiksing i små idretter som basketball og baseball, men også i større idretter som bandy og fotball.

Samarbeider i nytt forum
Norske myndigheter satser nå mye på å hindre at kampfiksing skal bli et stort problem. Blant annet har Norge undertegnet en europeisk konvensjon mot kampfiksing, og de to nye stillingene i Lotteritilsynet er en oppfølging av konvensjonen.

-Vi skal samarbeide tett med idretten, blant annet gjennom Norges Idrettsforbund og Norges Fotballforbund. Kripos og de to store statlige spillselskapene er også viktige i arbeidet med å avdekke og forebygge kampfiksing. Vi har etablert et samarbeidsforum med rutiner hvor vi jevnlig skal utveksle informasjon og hvor vi skal møtes for å utveksle kompetanse, sier Henrik Nordal.

Ønsker redaksjonen mer informasjon, kan dere kontakte:

Seniorrådgiver Henrik Nordal, tlf. 992 84 309 E-post: hno@lottstift.no
Seniorrådgiver Joachim Malterud, tlf. 488 86 350 E-post: jma@lottstift.no
Avdelingsdirektør Linda Vøllestad Westbye Lotteritilsynet pengespill, tlf. 976 72 504
E-post: lvw@lottstift.no

Lotteri- og stiftelsestilsynet er et statlig organ som omfatter to fagtilsyn – Stiftelsestilsynet med tilsynsansvar for 6900 norske stiftelser, og Lotteritilsynet. Lotteritilsynet er delt i to avdelinger; frivillighetsavdelingen og pengespillavdelingen.
Frivillighetsavdelingen i Lotteritilsynet forvalter det norske lotterimarkedet, har ansvar for ordningen med kompensasjon av merverdiavgift til det frivillige Norge, og fører tilsyn med grasrotandelen hos Norsk Tipping. Pengespillavdelingen har ansvar for kontroll av spillene til Norsk Tipping og Norsk Rikstoto, ansvar for arbeidet vårt med markedskontroll og spilleatferd, og ansvaret den nye kampfiksingsenheten. Tilsynet ligger i Førde, og har i dag ca.70 ansatte  For mer informasjon om organisasjonen og oppgavene våre, se
www.lottstift.no.

6 av 10 vet ikke at utenlandske spillselskaper ikke har lov til å reklamere i Norge13.6.2016 14:50Pressemelding

Halvparten av de som spiller på utenlandske nettkasinoer er risiko- og problemspillere9.6.2016 11:30Pressemelding

En ny befolkningsundersøkelse om penge- og dataspillproblemer i Norge ble lagt frem av Lotteritilsynet i dag. Den viser at det finnes 122.000 risiko- og problemspillere i den norske befolkningen, noe som er omtrent på samme nivå som i 2013, før Norsk Tipping lanserte sine kasinospill. Samtidig viser undersøkelsen gjort av Universitetet i Bergen at det er stor risiko med utenlandske nettkasinoer.