Løsning i Bane Nor

Ansatte i Bane Nor har etter ett års kamp fått ny tariffavtale. 2.200 medlemmer får endelig betalt ut lønnstillegget, etterbetalt fra 1. april 2017.
KREVENDE: – Meklingen har vært lang og svært krevende, sier Lise Olsen, forhandlingsleder og nestleder i LO Stat.

– Det er har vært en lang og kronglete vei. Nå har vi et godt grunnlag for å sikre medlemmene i Bane Nor bedre styring på egen fritid, og vi har sikret viktige bestemmelser fra Jernbaneverket, sier Jane Brekkhus Sæthre, forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund.

Tøffe tak.

Meklingen har vært lang og svært krevende.

– Men vi har klart å sette ned noen viktige stolper for medlemmene. Vi har laget en tariffavtale som gir et godt grunnlag lønn, ordninger og fritid i Bane Nor, sier Lise Olsen, forhandlingsleder og nestleder i LO Stat.

– Vi har fått på plass viktige saker for oss, blant annet kjøre- og hviletid, sier Rolf Ringdal, forbundsleder i Norsk Lokomotivmannsforbund.

Lønnsoppgjør for 2018 venter.

Når tariffavtalen nå er landet, starter forberedelsene inn mot lønnsoppgjøret for 2018. Der blir pensjon et hovedtema.

– Vi skal bygge videre på avtalen vi har landet i dag, og vi skal jobbe for å sikre at medlemmene får en god arbeidsplass i Bane Nor, sier Jane Brekkhus Sæthre.

Lønnsoppgjøret går nå til uravstemning blant medlemmene. Fristen blir 20. mars.

- Lise Olsen, forhandlingsleder LO Stat, 900 66 207
- Jane Sæthre, forbundsleder Norsk Jernbaneforbund, 90878583
- Rolf Ringdal, forbundsleder Norsk Lokomotivmannsforbund, 916 79 998
- Kristian Brustad, kommunikasjonsansvarlig, 466 61 639

BYGGE VIDERE: – Vi skal bygge videre på avtalen vi har landet i dag, sier Jane Brekkhus Sæthre, forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund.
VIKTIG: – kjøre- og hviletid kom på plass, sier Rolf Ringdal, forbundsleder i Norsk Lokomotivmannsforbund.

LO Stat jobber for et seriøst, trygt og godt arbeidsliv for alle. LO Stat er en samlende kraft i staten og Spekter, med 19 LO-forbund og 100.000 medlemmer i ryggen. LO Stat viktigste oppgave er å forhandle lønn og rettigheter på vegne av forbundenes medlemmer i staten og Spekter. Vedtektene sier at LO Stats skal «virke for medlemmenes faglige, sosiale og økonomiske fellesinteresser». LO Stat skal dermed forsvare forbund og medlemmers interesser og rettigheter på alle plan.