National GeographicNational Geographic

Løser drapsgåte fra 2014 i ny true crime-serie på National Geographic

I 2014 dukket det opp en video som viser fire menn bli skutt på åpent hav. Videoen gikk viralt, men ingen har blitt dømt for forbrytelsen. I en helt ny dokumentarserie avslører man både hvem gjerningsmenn og ofrene er. «Lovløst farvann» har TV-premiere mandag 20. februar 22.00 på National Geographic.
I løpet av seks måneder har den britiske spesialetterforskeren Karsten von Hoesslin gjort flere avgjørende funn i drapssaken. Foto: National Geographic

Den 10 minutter og 26 sekunder lange videoen viser minst fire ubevæpnede menn bli skutt og drept på åpent farvann. Det er tre store fartøy som sirkler rundt mennene, mens et fjerde skip passerer i bakgrunnen. Til tross for dusinvis av vitner har ingen stått frem, og drapene har forblitt et mysterium.

I den offisielle forklaringen sies ofrene å være somaliske pirater som forsøkte å kapre en taiwansk fiskebåt. Ombord var det innleide vakter som skjøt og drepte piratene.

Taiwansk fiskebåt med vitner avslører gjerningsmennene

Båten det skytes fra er et taiwansk fartøy ved navn Ping Shin 101 og skipets kaptein er en kinesisk mann ved navn Wang Feng Yu, kalt kaptein Hoodlum. I tillegg identifiserer man det seychelliske fartøyet Chun I 628 og taiwanske fartøyet Chun I 217. Mannskapet om bord disse båtene er fra Filipinene, Vietnam og Indonesia.

Videre kan vitner bekrefte at drapene fant sted rundt 300 kilometer utenfor Somalias kyst, i august 2012. Det var de pakistanske vaktene om bord Ping Shin 101, samt kaptein Wang Feng Yu, som skjøt og drepte de fire mennene.

Ofrene var fra fiskere fra Iran og Pakistan

En Iransk båtbygger ved navn Rahim Bibak kan bevise at ofrenes båt, en dhow, er den samme som forsvant utenfor kysten av Somalia i samme tidsramme som videoen ble filmet. Etter to ukers tid mistet de kontakt med båten, som hadde en besetning på totalt 30 iranske og pakistanske fiskere.

Båtbyggeren kan i tillegg bekrefte identiteten til et av ofrene på videoen som Muhammed Buksh - én av tre brødre fra Pasni som var om bord.

Fartøy, språk og mangel på våpen tyder på at mennene drev med ulovlig fiske, og ikke var somaliske pirater.

Saken ligger hos seychelliske styresmakter

Selv om Phing Shin 101 er under taiwansk jurisdiksjon har ikke myndighetene etterforsket saken. På bakgrunn av dette har Karsten von Hoesslin vært i kontakt med seychellisk politimyndigheter, som har lovet å etterforske saken.

En krevende etterforskning uten fysiske bevis

Karsten har lang erfaring med å gå undercover, men dette er uten tvil en av hans farligste etterforskninger. Det var krevende å skulle løse en drapsgåte uten at det foreligger noe lik eller rettsmedisinske beviser.

- Videoen er komprimert og har dårlig oppløsning, men samtidig full av potensielle ledetråder: som ofrenes ansikt, vitner, lyden av skudd, utformingen av fartøyet og best av alt - 27 sekunder inn i filmen ser man identiteten til et passerende fartøy, forteller Karsten.

True crime-serien «Lovløst farvann» består av seks episoder med premiere mandag 20. februar klokka 22.00 på tv-kanalen National Geographic.

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Den 10 minutter og 26 sekunder lange videoen viser minst fire ubevæpnede menn bli skutt og drept på åpent farvann i 2012. Video: LiveLeakVideokanal

Last ned bilde
Manila: Aldrin jobbet som kokk på Ping Shin 101 når drapene fant sted. Foto: National Geographi
Last ned bilde