Lønnsoppgjøret må sikre kjøpekraften

LO Kommune leverte i dag sine krav i lønnsoppgjøret for de kommuneansatte. LO Kommune krever at forhandlingene bidrar til å sikre opprettholdelse av kjøpekraften og reallønnsutvikling for alle arbeidstakere.

-  Vårt mål er å sørge for at mellomoppgjøret sikrer medlemmene våre en positiv
utvikling i kjøpekraften, sier Mette Nord, leder for forhandlingssammenslutningen
LO Kommune.

LO Kommunes krav er at de sentrale tilleggene som ble avtalt i fjor flyttes en måned fram, fra 1. august til 1. juli 2017. Det samme kravet gjelder for det som forhandles fram i de lokale forhandlingene. Tilleggene her skal gis fra 1. august istedenfor 1. september 2017. LO Kommune krever følgende sentrale føringer på de lokale forhandlingene: Lavtlønte og kvinnedominerte grupper skal prioriteres, og at uttelling for kompetanse skal være en viktig del av forhandlingene.

LO Kommunes krav legger til grunn

• Forhandlingsresultatet pr.1.mai 2016
  • Bedre balanse i lønnsveksten mellom lønnskapitlene i HTA
  • En profil som ivaretar lavlønnsgrupper og bidrar til å redusere lønnsforskjeller mellom kvinner og menn