Lønnsom BSU-innspurt før nyttår

Er du 33 år eller yngre og har litt ekstra rom i julebudsjettet? Gi deg selv en smart julegave, og fyll opp BSU-kontoen!

Med boligsparing for ungdom (BSU), får du normalt bankenes aller beste rentebetingelser og hver femte krone i retur gjennom fradrag på skatten. Men den som intet sparer, intet vinner, sier Jannicke A. Bricaud som er leder for personmarked i KLP Banken.

- Alle under 34 år med skattbar inntekt bør spare i BSU. Det er Norges beste spareordning, så det er bare å fylle opp kontoen før nyttår, sier Bricaud.

For å få full uttelling må man fylle opp kontoen med 25.000 kroner, men skattefradrag og god rente får man uansett sparesum.

- Med andre ord teller hver eneste krone, så alt man kan spare kommer godt med. Dette er veldig verdifull sparing til fremtidig egenkapital, sier Bricaud.

BSU som gave
Bidrag til BSU-sparing kan også være et godt gavetips til den yngre garde. Du kan gi barn eller barnebarn en pengegave på inntil en halv G, dvs 45.034 kroner i 2015, avgiftsfritt hvert år. Hvis du bruker en del av pengene på å fylle opp den årlige BSU-kvoten på 25.000 kroner, oppnår du samtidig at barnet, hvis det har skattbar inntekt, får skattefradrag for de samme pengene.

- Det er kanskje ikke den mest spennende gaven, men det er en gave som blir større og større helt fram til den brukes, og som mottakeren vil sette stor pris på når det skal kjøpes bolig, sier Bricaud.

Medlemmer i KLP får en av de aller beste BSU-rentene i landet, på 4,35 prosent.

Kan være lurt å vente
Bricaud mener man skal tenke seg godt om før man benytter seg av det beløpet man har spart opp.

- Når du først har brukt BSU-sparingen får du ikke de samme vilkårene igjen. Har man mulighet, er det derfor lurt å vente med å bruke BSU'en til man har spart opp full kvote, eller passerer aldersgrensen for sparing, sier Bricaud.

Man kan spare i BSU fram til og med det året man fyller 33 år.

Dette er kravene
Det skjer endringer i reglene for BSU med jevne mellomrom, og det er greit å følge med på hvilke regler som er gjeldende. For eksempel vil det trolig skje endringer i maksimalt sparebeløp i 2016.

- Per i dag gjelder det at man kan spare opptil 25.000 kroner hvert år, og maksimalt sparebeløp på en BSU-konto er 200.000 kroner. Men regjeringen har foreslått at dette beløpet økes til 300.000 kroner fra neste år, og det syntes naturligvis vi er flott og riktig, sier Bricaud.

Illustrasjonsfoto: NTBscanpix

Jannicke Amundsen Bricaud, Avdelingsleder personmarked KLP Banken