Lommetyven elsker også 17. mai

Vær ekstra oppmerksom på eiendelene dine på steder med mye folk, også på nasjonaldagen.

Pass ekstra godt på eiendelene dine på steder med mye folk, spesielt på 17. mai, råder Frende Forsikring. Illustrasjonsfoto: iStock

Det er rådet fra forsikringsselskapet Frende. Ifølge politiet er 17. mai den dagen i året det meldes flest lommetyveri i hovedstaden. Også i resten av landet er du spesielt tyveriutsatt på steder med mye folk.

- 17. mai er hektisk for mange, og ofte er oppmerksomheten din rettet mot barnetog eller underholdning og folkemengden står tett. Dessuten er lommetyver er eksperter på å distrahere, sier Heidi Tofterå Slettemoen, kommunikasjonssjef i Frende Forsikring. Hun kaller 17. maifeiringen et eldorado for lommetyver.

Turister og tyver
- Den fantastiske feiringen av nasjonaldagen vår tiltrekker seg ikke bare turister, men også tyver. Mobiltelefoner, kostbare solbriller og dyre merkevesker er lett omsettelig, og lommebøkene er ofte fulle av kontanter til is og brus, sier Slettemoen.

Forsikringsbransjen anbefaler at du kun tar med deg det aller nødvendigste av verdisaker og kontanter, og oppbevarer dem tett på kroppen.

- Vi registrerer tyverier både fra lommer, vesker og barnevogner, fra kafébord og garderober. Det er ikke bare på storbyferie du må passe på tingene dine!

20.000 tyverier
Hvert femte erstatningskrav som meldes på reiseforsikringen er tyveri, og 17. mai er en typisk skadedato. Forsikringsbransjen utbetaler erstatning for rundt 20.000 tyverier i året, antallet øker hvert år. I fjor ble det utbetalt over 330 millioner kroner i erstatning tapt og stjålet reisegods, viser tall fra Finans Norge, nær halvparten av dette er tyveri.

- Reisegods er forsikringsbransjens betegnelse for personlige eiendeler du har med deg, forklarer Slettemoen. En helårs reiseforsikring gjelder nemlig fra du forlater hjemmeadressen, ikke bare på ferie.

Pass på tingene dine
Tyveri, ran og skadeverk er typiske skader som dekkes på reiseforsikringen.

- Uhell er vanligvis ikke dekket. Faller mobilen fra lommen eller bordet, vesken forsvinner fra solryggen, eller jakken blir stjålet mens du er i baren, kunne du som regel passet bedre på tingene dine, sier Slettemoen.

Kontakt politiet hvis du blir utsatt for tyveri. Få alltid en kopi av anmeldelsen om du vil ha igjen penger fra forsikringsselskapet.