Matmerk

Lokalmatsalget vokser mest

27.10.2016 09:00 | Matmerk

Del

Salget av lokal mat og drikke vokser fremdeles over dobbelt så raskt som omsetningen i resten av dagligvaremarkedet. – Vi er allereie snart halvvegs på vegen til å nå målet om ein lokalmatomsetnad på 10 milliardar i 2025. Det er eg strålande nøgd med, seier landbruks- og matminister Jon Georg Dale.

Norske dagligvarebutikker selger lokalmat og lokal drikke som aldri før. Fra i fjor har omsetningsveksten av lokalmat i butikk vært på 8,8 prosent og utgjør 4,8 milliarder kroner. Omsetningsveksten er 2,5 ganger så høy som i resten av dagligvaremarkdet, der veksten bare var 3,1 %.

Tallene til Nielsen Scan Track omfattar ikke omsetning på Bondens marked, gårdsutsalg, matfestivaler, hoteller og restauranter. Den reelle omsetningen er derfor høyere enn 4,8 milliarder kroner.

-Når vi no tek fatt i utfordringa med å få sett mat og reiseliv endå meir saman, så er eg trygg på at vi tippar 5 milliardar neste år. Landbruks- og matdepartementet sin reiselivsstrategi, vil gje nokre viktige føringar for kva eg trur må til for å få endå sterkare vekst i denne delen av lokalmatmarknaden, seier landbruk- og matminister Jon Georg Dale

Samarbeid og kvalitet
-Folk vi ha adresse på maten, det er sikkert. At dette er et marked i stor vekst har vi sett tydelig de siste årene. Og med så rask vekst er det viktig at Matmerk og andre sentrale aktører på området, blir enda flinkere til å jobbe samen og legge til rette for produsenter av både lokal mat og drikke. Vi må lage infrastrukturen og apparatet rundt som gjør at de kan konsentrerer seg om gjøre det de er så utrolig gode til, lage fantastisk norsk mat og drikke, sier Nina Sundqvist, administrerende direktør i Matmerk.

Hva måles?
Matmerk som kvalitetssikrer og samler inn tallene via Nielsen ScanTrack, bruker følgende definisjon: «Mat- og drikkeprodukter med en lokal identitet, særegen opprinnelse eller spesielle kvaliteter knyttet til produksjonsmetode, tradisjon eller produkthistorie.» Definisjonen er arbeidet fram i samarbeid med dagligvarekjeden og myndighetene.

2014

2015

2016

Omsetningsvekst lokalmat 2015-2016

Omsetningsvekst daglivare generelt 2015-2016

Omsetning lokalmat i dagligvare

3, 9 mrd

4, 4 mrd

4,8 mrd

8,8 %

3,1 %

Kilde: Nielsen Scan Track, 52 rullerende uker per uke 39, 2016, omsetning av lokalmat i dagligvarehandelen.

Nøkkelord

Kontakter

Dokumenter

Om Matmerk

Matmerk
Matmerk
Tollbugt. 32
0157 Oslo

24 14 83 00http://www.matmerk.no/

Matmerk er en stiftelse opprettet av Landbruks- og matdepartementet. Matmerks hovedoppgave er å styrke konkurranseevnen til norsk matproduk­sjon gjennom kvalitetssystemer, merkeordninger og markedsføring. Matmerk eier merkeordningene Nyt Norge og Spesialitet samt bidrar til lovbeskyttelse av norske matskatter gjennom merkeordningen Beskyttede betegnelser. I tillegg ivaretar Matmerk kvalitetssikring av norsk landbruk gjennom kvalitetssystem i landbruket (KSL).

Følg saker fra Matmerk

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Matmerk på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Matmerk

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom