Lokalmatentusiaster fra Røros i skarp konkurranse om Ingrid Espelid Hovigs Matkulturpris

Ingulf Galåen og Mikael Forselius fra Røros er to av fem finalister som konkurrer om den verdige tittelen: Årets fyrtårn for lokalmat. Det er nemlig tema for årets utgave av Ingrid Espelid Hovigs Matkulturpris

Av 33 sterke kandidater gikk lokalmatentusiastene fra Røros til finalen om å bli «Årets Lokalmatfyrtårn». Ingrid Espelid Hovigs Matkulturpris deles årlig ut til en person som har utmerket seg spesielt innen området mat, sunt kosthold og matkultur med hovedvekt på det norske. I år deles prisen ut for 23. gang, og den verdige vinneren kåres etter en vurdering av finalistenes formidling og kunnskapsdeling av norsk lokalmat og drikke.

–  Finalistene gjør en hederlig innsats i deres arbeid om å formidle betydningen av å satse på norsk lokalmat og drikke. Ildsjelene som viderefører norsk matkultur gjør et svært viktig arbeid, og de må gjøres ekstra stas på,  sier styreleder Liv Gregersen Kongsten.

Fremmer lokalmat til folket
Galåen er eier og driver Galåvoden Gård på Røros som produserer egg, ost og iskrem basert på egne råvarer. På gården har det vært melkeproduksjon siden 1721, og i 1976 åpnet de for direktesalg av produkter. Galåen er styreleder i Rørosmat SA, og har vært sentral fra etableringen i 1998 til at de i dag er Norges fremste matnettverk med landsdekkende distribusjon.

Forselius er adm. dir ved Røros Hotell AS som eier og driver Røros Hotell, Vertshuset Røros,  Erzscheidergården Hotell og Kaffestuggu Røros. Alle stedene har bidratt til å sette Røros på kartet som en matdestinasjon gjennom fokus på lokalmat og råvarer fra Røros-regionen. Mikael har vært sentral i oppbygningen av Rørosmat SA og er styremedlem og deleier i Røros F&B Group AS, Smaken av Røros AS og Røros Bryggeri.

Vinner stipend på 30.000 kroner
I år hedres vinneren med diplom og et stipend på 30.000 kroner, på Matmerk sitt årlige arrangement «Fagdag for norsk mat» den 27. oktober. Galåen og Ferselius konkurrerer mot Maaemos kjøkkensjef og medeier Esben Holmboe Bang, konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten og politisk rådgive i Oikos Aina Bartmann.

For mer informasjon, kontakt:
Liv Gregersen Kongsten, mobil 950 07 319

Matmerk er en stiftelse opprettet av Landbruks- og matdepartementet. Matmerks hovedoppgave er å styrke konkurranseevnen til norsk matproduksjon gjennom kvalitetssystemer, merkeordninger og markedsføring. Matmerk eier merkeordningene Nyt Norge og Spesialitet samt bidrar til lovbeskyttelse av norske matskatter gjennom merkeordningen Beskyttede betegnelser.