Lokalmatentusiaster fra Oslo i skarp konkurranse om Ingrid Espelid Hovigs Matkulturpris

15.9.2016 07:00 | Matmerk

Esben Holmboe Bang og Aina Bartmann er to av fem finalister som konkurrer om den verdige tittelen: Årets fyrtårn for lokalmat. Det er nemlig tema for årets utgave av Ingrid Espelid Hovigs Matkulturpris.

Av 33 sterke kandidater gikk Holmboe Bang og Bartmann til finalen om å bli «Årets Lokalmatfyrtårn». Ingrid Espelid Hovigs Matkulturpris deles årlig ut til en person som har utmerket seg spesielt innen området mat, sunt kosthold og matkultur med hovedvekt på det norske. I år deles prisen ut for 23. gang, og den verdige vinneren kåres etter en vurdering av finalistenes formidling og kunnskapsdeling av norsk lokalmat og drikke.

–  Finalistene gjør en hederlig innsats i deres arbeid om å formidle betydningen av å satse på norsk lokalmat og drikke. Ildsjelene som viderefører norsk matkultur gjør et svært viktig arbeid, og de må gjøres ekstra stas på,  sier styreleder Liv Gregersen Kongsten.

Fremmer lokalmat til folket
Esben Holmboe Bang er en dansk kokk, kjøkkensjef og medeier i Oslo-restauranten Maaemo, som i 2016 mottok tre stjerner i Michelinguiden. I løpet av fem år som kjøkkensjef på Maaemo har han rendyrket sin egen versjon av det nordiske kjøkkenet, med utelukkende lokale og økologiske råvarer. Han ble i 2016 kåret til verdens beste unge kok av reisemagasinet Elite Traveller.

Aina Bartmann er politisk rådgiver i Oikos, og har tidligere vært daglig leder i Bondens Marked og leder av Norsk Bonde- og Småbrukarlag. Gjennom elleve år som leder i Bondens Marked har hun bidratt til å bygge dem opp som en viktig og uavhengig salgskanal for lokal mat og drikke over hele Norge.

Vinner stipend på 30.000 kroner
I år hedres vinneren med diplom og et stipend på 30.000 kroner, på Matmerk sitt årlige arrangement «Fagdag for norsk mat» den 27. oktober. Holmboe Bang  og Bartmann konkurrerer mot adm. dir Mikael Forselius i Røros Hotell, konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten og Ingulf Galåen som eier og driver Galåvolden Gård

For mer informasjon, kontakt:
Liv Gregersen Kongsten, mobil 950 07 319

Matmerk er en stiftelse opprettet av Landbruks- og matdepartementet. Matmerks hovedoppgave er å styrke konkurranseevnen til norsk matproduksjon gjennom kvalitetssystemer, merkeordninger og markedsføring. Matmerk eier merkeordningene Nyt Norge og Spesialitet samt bidrar til lovbeskyttelse av norske matskatter gjennom merkeordningen Beskyttede betegnelser.