Lokalmat utenom det vanlige blir TV-serie på Matkanalen

30.6.2017 10:12 | Matmerk

Spesialitet-merket viser vei til lokalmat utenom det vanlige, og fra høsten skal seks av landets fremste lokalmatprodusenter få vist seg fram på Matkanalen.

Gunnar Jenssen, Mathallen Tromsø. Foto Simen Fangel

-Lokalmat er for meg mye av grunnen til at jeg ønsket å drive med matlaging, og at vi startet Mathallen Tromsø i 2015. Lokalmat utgjør en stor del av menyene våre og det er i all hovedsak det jeg jobber med hver dag. Når jeg nå får lov til å reise rundt til seks produsenter som driver med Lokalmat utenom det vanlige så gjør det meg veldig glad, og jeg gleder meg stort til å få møte produsentene og deres spesialiteter, sier kokk Gunnar Jensen, som skal være programleder.

Kjøkkensjef ved Mathallen i Tromsø blir programleder i den nye serien som skal starte på Matkanalen til høsten. Han skal presentere det matinteresserte publikummet for noen utvlagte produsenter og deres lokalmatprodukter. TV-serien er et samarbeid mellom Matmerk, som eier Spesialitet-merket, Matkanalen og Det Norske Måltid.

- For oss er det viktig å nå ut til matglade forbrukere med Spesialitets-merket. Dette kvalitetsmerket rommer utvilsomt noen av Norges beste lokalmatprodusenter med produkter utenom det vanlige. De fleste har jo også både kommet seg gjennom nåløyet til Fagjuryen for Spesialitet og vunnet en kategori i Det Norske Måltid. Så dette er folk og mat jeg gleder meg til å å se på Matkanalen, sier Nina Sundqvist, direktør i Matmerk.

-Matkanalen ser det som sin viktigste oppgave å følge med på det som rører seg innen råvarer og matforedling i hele Norge. Vi er selvsagt opptatt av hvordan maten tilberedes og presenteres - men hvor den kommer fra, og kvaliteten er minst like viktig. Denne reisen gir oss i tillegg mulighet til å treffe mange ildsjeler som helt garantert blir spennende innhold for alle matinteresserte."

Mange av de lokalmatprodusentene vi skal møte, har både fått anerkjennelse i Det Norske Måltid og Spesialitet-merket. Merkeordningen Spesialitet kan gjerne sammenlignes med Label Rouge i Frankrike, og listen ligger svært høyt for å få dette kvalitetsstempelet, sier Øivind Lindøe, redaktør i Matkanalen.

-Det Norske Måltid kårer de beste mat- og drikkeproduktene i Norge, og konkurransen har i år 10 års jubileum. Det er derfor ekstra stas at dyktige produsenter som har vunnet får vist seg frem på TV, slik at enda flere blir bevisste hvilke kvalitetsprodukter landet byr på - og ikke minst historiene bak dem. Det viktigste vi jobber for er næringsutvikling gjennom å styrke omdømmet til norsk matproduksjon, og dette spennende samarbeidet med Matmerk og Matkanalen er et viktig bidrag i dette arbeidet, sier Kristin Austigard i Det Norske Måltid.

Marit Strand, Fagsjef Spesialitet, Matmerk: Tlf: +47 926 14 992

Øivind Lindøe, Daglig leder, Matkanalen AS Tlf: +47 99 64 36 20

Gunnar Jenssen, Mathallen Tromsø. Foto Simen Fangel

Matmerk er en uavhengig stiftelse opprettet av Landbruks- og matdepartementet. Matmerks hovedoppgave er å styrke konkurranseevnen til norsk matproduk­sjon gjennom kvalitetssystemer, merkeordninger og markedsføring. Matmerk eier merkeordningene Nyt Norge og Spesialitet samt bidrar til lovbeskyttelse av norske matskatter gjennom merkeordningen Beskyttede betegnelser.