Lokale krefter skal bygge nye Britannia Hotel

11.10.2016 08:15 | Reitangruppen

Britannia Eiendom AS har inngått totalentreprisekontrakt med trønderske HENT AS. Kontrakten med HENT vil innebære store leveranser for flere underentreprenører i Trondheimsregionen i årene som kommer.

Tore Kvalen, prosjektleder i HENT og Arne Opsal, teknisk sjef og prosjektleder i E. C. Dahls Eiendom

Britannia Hotel trenger sårt en totalrenovering for å bli det ærverdige hotellet vi drømmer om. Det skal integreres moderne og fremtidsrettede løsninger samtidig som sjela og historien skal bevares. Til dette arbeidet ønsker vi å bruke lokal kompetanse.

Dette er hele Norges hvite svane. Vi skal blankpolere diamanten, og til den jobben er det logisk å involvere lokale krefter og samarbeidspartnere som har et bankende hjerte for Trondheim. Siden jeg var 14 år har jeg hatt en drøm om å eie det praktfulle Britannia og nå skal vi løfte det slik at hele byen blir stolt av hotellet, sier Odd Reitan.

Britannia Hotel skal føres tilbake til det praktbygget det engang var. Målet er å ta posisjon som et unikt hotell og et levende sted der byens befolkning ønsker å treffes.

Bygget er i dag i meget dårlig forfatning. Det er en realitet at det må gjøres en omfattende og kvalitetsmessig utbedring, ombygging og rehabilitering av både bygget og de tekniske anlegg, om Britannia fortsatt skal kunne drives som et funksjonsdyktig hotell. Britannia skal ta tilbake sin plass som hotell nr. 1 i Trondheim. Britannia skal tilbake til storhetstiden.

Det nyrenoverte hotellet blir nærmest å betrakte som en gave til byen. For at gaven skal bli så spesiell som vi ønsker, trenger vi fagfolk som er glad i byen vår og som har stor egeninteresse i prosjektet. Vi velger derfor lokale leverandører som ønsker å sette sitt fingeravtrykk på et signaturbygg midt i byen vår, sier Svein Erik Nordbotten i E. C. Dahls Eiendom.

Britannia Eiendom AS har inngått totalentreprisekontrakt med HENT AS i å total-rehabilitere hotellet.

Etter lang tids analyse av hotellets tilstand, samt gjennomgang av kundens forventning til utførelse, kvalitet og sluttresultat, har HENT og Britannia Eiendom fremforhandlet en totalentreprisekontrakt for gjennomføring av prosjektet.

Både HENT og Britannia Eiendom er opptatt av å underbygge gode leveranser i prosjekt og driftsfasen. Britannia Eiendom sin kontrakt med HENT vil derfor innebære store leveranser for flere underentreprenører i Trondheimsregionen.

– Vi ser på inngåelsen av kontrakten som en stor tillitserklæring og som en bestilling av tidenes rehabiliteringsprosjekt i Trondheim. Med et omfang på om lag NOK 750 mill. eks. mva. er dette en av de aller største rehabiliteringskontraktene i norsk byggenæring. Satsningens omfang gjenspeiler den sterke vilje som oppdragsgiver har til å la dette bli noe særskilt og vi skal omsette dette til ferdig prosjekt i løpet av de neste to årene, sier markeds- og utviklingsdirektør i HENT, Knut Alstad.

Britannia Hotel åpner igjen dørene høsten 2018.

Reitangruppen består av fem forretningsområder: REMA 1000, Reitan Convenience, Uno-X Gruppen, Reitan Eiendom og Reitan Kapital.