Lokalbanken først med SnapCash

Lokalbankene i Eika Gruppen er først i Norge med å lansere en helt ny betalingstjeneste på det norske markedet, kalt SnapCash. SnapCash er øyeblikkelig betaling fra konto til konto med mobil. Tjenesten finnes i mobilbanken.

Eika SnapCash er spesielt egnet i småhandlesituasjoner mellom privatpersoner, venner og familie, grupper, lag og foreninger. Pengene går direkte fra konto til konto uten noen forsinkende mellomledd. Mottaker har pengene med en gang og kan også velge å få en SMS-varsling. Kunden kan øyeblikkelig se transaksjonen i mobilbanken eller nettbanken.

-       SnapCash er en enklere og mer effektiv måte å betale på enn kontanter. Det er praktisk betalingsløsning som vi tror kundene vil sette pris på. Uansett hvor du er eller når betalingen gjennomføres vil pengene gå direkte fra konto til konto uten noen forsinkende mellomledd. Man overfører penger ved å taste mobilnummeret og pengene er på mottakers konto i løpet av noen sekunder. Vi er stolte over at vi er først ute med å tilby SnapCash til våre kunder. Det finnes ingen sammenlignbare betalingstjenester i dag, forteller Erlend Sundvor, i Eika Betalingsformidling.

Eika Alliansen har utviklet tjenesten for lokalbanken. Foreløpig er det kun LillestrømBanken, Totens Sparebank og Drangedalsbanken som tilbyr SnapCash. Innen utgangen av februar 2015 vil alle 75 banker i Eika Alliansen tilby tjenesten. SnapCash er utviklet av Eika i samarbeid med andre bankgrupperinger gjennom Finans Norge under navnet Straksbetalinger. Finans Norge regner med at de øvrige bankene vil tilby betalingstjenesten Straksbetalinger løpet av 2015 og 2016.

- Det er nyttig for kunden å kunne overføre penger som er disponible med en gang. Vi vet at de øvrige bankene er i full gang med å integrere tjenesten. I første omgang er det bankene i Eika Alliansen som kan tilby Straksbetalinger til sine kunder men vi regner med at de andre bankene kommer raskt etter, sier kommunikasjonssjef Ann Håkonsen i Finans Norge.

Fakta om Eika SnapCash

SnapCash er en rask og sikker betalingsløsning fra konto til konto med mobil. Betalingstjenesten er utarbeidet av Eika i samarbeid med andre bankgrupperinger gjennom Finans Norge. Tjenesten har en beløpsgrense på kr 500 000 og er like trygg og sikker som vanlig mobilbank og nettbank. Tjenesten er regulert av et felles regelverk og avtalevilkår gjennom Finans Norge. SnapCash kan brukes overalt i verden. Det eneste tjenesten er avhengig av er mobildekning. SnapCash finner du i den nye mobilbanken til lokalbankene. Lillestrøm-Banken, Totens Sparebank og Drangedal Sparebank er de første bankene som får den nye mobilbanken med SnapCash. Navnet på tjenesten, SnapCash ble valgt i august og søknad om rettighetsbeskyttelse gjennomført i september. Det ble gjennomført brukertester på navnet som ga god tilbakemelding og riktige assosiasjoner til tjenesten.

Eika Gruppen AS utgjør sammen med Eika Boligkreditt AS og nær 80 lokalbanker - Eika Alliansen - alliansen for norske lokalbanker. Eika Gruppens strategiske fundament er å styrke lokalbankene. Gruppen leverer en komplett plattform for bank¬infrastruktur, inkludert IT og betalingsformidling, samt et bredt spekter av finansprodukter som gjør lokalbanken konkurransedyktig. De viktigste produktselskapene er Eika Forsikring, Eika Kapitalforvaltning, Eika Kredittbank og Aktiv Eiendomsmegling. Eika Gruppens produkter og løsninger distribueres gjennom ca 400 kontorer i Norge. Eika Gruppen med eierbankene og meglervirksomheten har om lag 3600 ansatte hvorav ca. 400 er direkte knyttet til Eika Gruppen AS. Eika Alliansen er Norges nest største bankallianse med en filialstruktur og sterkt fokus på privatkunder og småbedrifter. Alliansen har en samlet forvaltningskapital på ca NOK 300 mrd og én million kunder. Dette gjør Eika Alliansen til en av de viktigste aktørene i det norske bank- og finansmarkedet, og den viktigste i store deler av distrikts-Norge.