Lokal ildsjel hedret med pris

Brit Mjåland har bygd opp en allsidig bedrift på Mjåland gård og tilbyr både "inn på tunet-aktiviteter", en campingplass og økologisk bærdyrking. I dag blir hun hedret med bedriftsutviklingsprisen for landbruket i Vest-Agder.

En frisk og grønn trekløver, er logoen til bedriften.  Dette trekløveret symboliserer Mjåland gårds tre grønne blader: Camping, aktiviteter og gårdsprodukter. - Disse tre bladene gir hverandre næring, vekstmuligheter og liv på gården og i Marnardal, sier prisvinner Brit Mjåland.

- På Mjåland gård utnyttes ressursene optimalt for verdiskaping og styrking av lokalsamfunnet. Det er stor aktivitet og kontinuerlig utvikling på gården, og Brit Mjåland selv er en sentral aktør i flere samarbeidstiltak, sier Sveinung Hovstad i Innovasjon Norge.

Brit Mjåland overtok driften av gården i 2001. Sammen med sin samboer, Helge Hesland, driver hun i dag den allsidige gården hvor camping, aktiviteter og dyrking og salg av gårdsprodukter står i fokus. Velsmakende, økologiske jordbær, grønnsaker og sjeldne stauder, er noen av gårdsproduktene som avles til salg på gården og på gårdens nettbutikk.

I tillegg til å drive en campingplass ved lakseelven Mandalselva, driver det produktive paret med flere gårdsaktiviteter som "inn på tunet", hvor ulike målgrupper kan delta i gårdsdriften. De arrangerer også åpen gård, hvor barnehager, skoler, institusjoner og aktivitetssenter kan besøke gården.

En lokal ildsjel med stort engasjement
Brit Mjåland har et stort samfunnsengasjement, og tilbyr gjennom gården ulike omsorgstjenester og gårdsaktiviteter. Hun tilbyr også arbeidspraksis for personer med særskilte behov. Drift av andelslandbruk står Brit Mjålands hjerte nær, spesielt som en måte å promotere landbruket på. Brit ser seg selv i en større sammenheng og søker samarbeid der det er mulig. Dette har resultert i flere samarbeidsprosjekter, blant annet organisasjonen Inn på Tunet Sørlandet og Mandalen Andelslandbruk.

Hun er også aktiv innen reiselivet og er styremedlem i Visit Lindesnes. Brit stiller opp på mange aktiviteter i regi av reiselivsklyngen USUS.

-Det er viktig å være ute og suge til seg lærdom og inspirasjon, spesielt når man driver mye for seg selv på egen gård, sier Brit Mjåland.

- Brit Mjåland er et viktig forbilde i dagens landbruk, der mange jobber mye alene. Hun har vært initiativtaker til samarbeidsprosjekter som etableringen av Inn på Tunet Sørlandet og Mandalen Andelslandbruk. Dette i tillegg til god egen aktivitet med bra vekst i omsetning og resultat de siste årene, gjør Mjåland Gård til en verdig prisvinner, avslutter Hovstad i Innovasjon Norge

Fakta om bedriftsutviklingsprisen i landbruket:

• Innovasjon Norge deler hvert år ut bedriftsutviklingsprisen i landbruket på oppdrag fra Landbruks- og matdepartementet.
  • Det er en bedrifts- og næringsutviklingspris for de som har etablert en vellykket bedrift eller næring med basis i bygdenes og landbrukets ressurser.
  • Det kåres en vinner i hvert fylke som får 50 000 kroner.
  • De fylkesvise vinnerne deltar så i den nasjonale konkurransen om 250 000 kroner.
  • Den nasjonale prisen vil bli delt ut under InternationaleGrüne Woche i Berlin i januar 2019.

Årets jury har bestått av:

Tore Haugum, landbruksdirektør hos Fylkesmannen i Aust- og Vest-Agder

Gro Anita Mykjåland, ordfører i Iveland

Finn Aasheim, leder av Bondelagets Agderkontor

Marit Gunn Tveit, nestleder i Aust-Agder bondelag

Sveinung Hovstad, direktør for Innovasjon Norge Agder

Pressen er velkommen til prisutdelingen som finner sted på Mjåland gård fredag 9.november klokken 13.00.