Loganair presenterer strikkeinstallasjon på Bergen lufthavn til støtte for strikkefestival

Flypassasjerer som reiser fra Bergen lufthavn i tiden som kommer vil få seg en hyggelig overraskelse når de sjekker inn med Loganair i tiden som kommer. Et team av strikkespesialister har dekket innsjekkingsskranken med et spesiallaget, dekorativt ullmønster, såkalt «yarnstorming».

Aslak Sverdrup, lufthavndirektør for Bergen lufthavn og Ellen Marie Risbruna, arrangør av Bergen strikkefestival er fornøyd med strikkearbeidet. Trine Ø. Hauge fra Aviator gleder seg til å ta i mot passasjerer på innsjekk.

En lignende strikkeinstallasjon er også montert på Inverness flyplass, Skottland.

Dette er for å markere flyselskapets støtte til Bergen Strikkefestival og Inverness Knit Festival, og samtidig anerkjenne de kulturelle forbindelsene mellom de to regionene - hvor flyselskapet Loganair har en ny helårsrute.

Tre-dagers arrangementet vil ta imot over 1500 strikkefans i et omfattende program med aktiviteter, inkludert workshops, underholdning og markedsplass.

I sitt tredje år er festivalen blitt ett av høydepunktene på timeplanen til norske strikkeforeninger.

Loganair gir rabatter til festivalgjester som flyr mellom Bergen og Inverness for å delta i Loch Ness Knit Fest og til beboere i Highlands-området som ønsker å besøke Bergen Strikkefestival 28.-30. september.

Yarnstorming» stammer fra Texas i 2005 da lokale strikkere utviklet denne kreative måten å bruke restegarn på. Yarnstorming har nå avleggere på offentlige steder verden over. I Norge har vi eksempler på trestammer både i Eidfjord og i Bergen.

Kay Ryan, kommersiell direktør i Loganair, forteller: «Yarnstorming er blitt et globalt fenomen, og vi bestemte oss for å bruke denne kunstformen for å vise talentet som bor i de respektive byene, samtidig som vi markerer de kulturelle forbindelsene mellom det skotske høylandet og det norske Vestlandet for kundene våre"

"Vi tilbyr tre flygninger per uke mellom Inverness og Bergen. Det var slik ideen til å støtte begge strikkefestivalene oppsto, og vi håper engasjementet kan bidra til at begge begivenhetene fortsetter å blomstre. Vi gleder oss til festivalene og håper strikketøyene gir litt ekstra moro på reisen for kundene våre"

Ellen Marie Risbruna, arrangør av Bergen Strikkefestival, sier: "Vi er svært glade for å ha inngått dette samarbeidet med Loch Ness Knit Festival og Loganair. Vi vet at det er strikkere som er interessert i å reise til Bergen for å oppleve fjordene, fjellene og strikkemiljøet. Strikking er stort i Norge, og du finner mange butikker i Bergen som spesialiserer seg på garn og strikking. Vårt festivalmarked vil også bli fullt av både lokale fargere og norsk ull. Vi gleder oss også til å møte strikkerne i Inverness og lære mer om strikketradisjonene i utlandet"

Les mer om å ta med strikkepinner på flyreisen.

Ellen Marie Risbruna og Ingrid Haugrønning fra Bergen strikkefestival.
Festivalarrangør Ceciia Grigor, Loganair-crew Emma Francis og Sam Talbot.

Avinor har ansvar for de 45 statlig eide lufthavnene og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.

Bergen lufthavn, Flesland er et sentralt trafikknutepunkt for Bergensregionen og Vestlandet, med over 6 millioner passasjerer årlig. Med omlag 70 direkteruter til inn- og utland sørger lufthavnen for at reiseglade Vestlendinger reiser ut i verden, og vi bidrar til vekst næringslivet i vår region. Etter mange års plassutfordringer åpner den nye flyterminalen 17. august 2017.