Løftebrudd fra Jensen

- Finansminister Siv Jensen gikk til valg på å fjerne unødvendige avgifter. Likevel beholder hun den meste unødvendige og kontraproduktive av alle avgifter for tredje gang, nemlig grunnavgiften på gjenvinningsemballasje.

Slik kommenterer Petter Nome, direktør i Bryggeri- og Drikkevareforeningen, regjeringens forslag til statsbudsjett.

Grunnavgiften ble innført av regjeringen Brundtland i 1994 for å hindre at brus- og ølbokser skulle forurense naturen. I ettertid har det vist seg at engangsemballasje i all hovedsak pantes og resirkuleres. I tillegg er gjenvinningsteknologien kraftig forbedret.

- Bokser og flasker som gjenvinnes er i dag langt mer miljøvennlig enn emballasje som må fraktes tilbake til produsentene, sorteres og vaskes før de fylles på nytt. Det er uforståelig, på grensen til det bisarre, at regjeringen har miljøavgift på miljøvennlig emballasje, mens mindre miljøvennlig flasker er avgiftsfrie, sier Nome.

I statsbudsjettet resonnerer regjeringen rundt muligheten for å differensiere avgiften mellom bioplast og annen plast.

- Vi tolker dette som et forsøk på å tåkelegge virkeligheten, sier Nome. – Sannheten er at drikkevareindustrien har gått over til den mest miljøvennlige emballasjen på tross av avgiften. Jo mer miljøvennlig bransjen blir, jo mer tjener staten.

I statsbudsjettet for 2016 er inntekten fra grunnavgiften beregnet til 1,65 milliarder kroner.

Også de øvrige avgiftene som angår brus, øl og vann er beholdt, med indeksreguleringer på fra 2,5 til 2,7 prosent.

- Samlet betyr dette mer grensehandel, mer smugling, mer kriminalitet, økt forbruk av alkohol og sukkerbrus og svekket næringsutvikling i Norge. At tollvesenet skal få større ressurser, er en fattig trøst sier direktøren i Bryggeri- og Drikkevareforeningen.

Pressekontakt:

Direktør Petter Nome