EAT

Local EAT Award løfter grønne gründere

6.4.2017 15:30 | EAT

Local EAT Award jakter på Skandinavias mat-gründere og kårer den beste ideen innen mat, helse og bærekraft. Konkurransen arrangeres av Nordic Choice Hotels, NHO, Företagarna og EAT Foundation. Vinneren får en pengepremie på 100 000 kroner, et mentormøte med Petter A. Stordalen og deltagelse på EAT Stockholm Food Forum 12.-13. juni.

Entreprenørskap og gründervirksomhet har aldri vært mer i vinden. Tross det, er det mange bedrifter som sliter med å omgjøre gode ideer til god business. Nordic Choice Hotels, EAT Foundation, NHO og Företagarna i Sverige setter nå i gang Local EAT Award for fjerde året på rad, for å finne og løfte gründere med smarte og grønne mat-ideer.

Innovasjon handler om kreativitet, å utfordre etablerte sannheter og se nye sammenhenger og synergier. Matbransjen er full av ambisiøse sjeler som ligger utrolig langt fremme når det kommer til å tenke miljø og bærekraft. Vi vil ikke at avstanden til Oslo skal avgjøre hvorvidt de beste, grønneste løsningene kommer frem i lyset. Nettopp derfor har vi Local EAT Award, sier Petter Stordalen, eier av Nordic Choice Hotels.

Local EAT Award arrangeres av Nordic Choice Hotels-kjeden Quality Hotel, EAT Foundation, NHO og svenske Företagarna. Målet er å finne nytenkende mat-ideer som kan bidra til å løse fremtidens klima- og helseproblemer. Det kåres én nasjonal vinner i Norge og én i Sverige, og disse reiser til EAT Stockholm Food Forum i juni for å konkurrere om førsteplassen.

Over hele Norge finner bedrifter nye løsninger på bruk av matressurser til beste for mennesker og miljø. Mange av dem tar i bruk ny teknologi i produksjon eller distribusjon. Jeg håper flest mulig av disse bedriftene søker Local EAT Award 2017 - de fortjener mer oppmerksomhet. Dette er bedrifter som skaper verdier og jobber, sier Kristin Skogen Lund, Administrerende direktør i Næringslivets Hovedorganisasjon.

På EAT Stockholm Food Forum får den nasjonale vinneren muligheten til å treffe og knytte kontakt med nøkkelpersoner i matbransjen. I tillegg vil de nasjonale vinnerne for Norge og Sverige konkurrere om premien på 100 000 kroner og et mentormøte med Petter Stordalen.

Local EAT Award ble lansert for fire år siden fordi vi mener at innovasjon i matsystemet kan være løsningen på noen av vår tids største utfordringer. Tidligere vinnere har presentert løsninger som spenner fra nye matprodukter, til teknologi for matsikkerhet og systemer for å minske matsvinn. Små aktører har store ideer som kan spille en vesentlig rolle i å forme fremtidens matsystem, derfor gleder vi oss til å motta mange spennende søknader til årets konkurranse sier Gunhild A. Stordalen sier Gunhild A. Stordalen, president, EAT Foundation.

Local EAT Award løper fra 6. april til 10. Mai. Søknad fylles ut på www.eatforum.org/lea

EAT Foundation er en global stiftelse med fokus på mat, helse og bærekraft.

Bjørn Richard Johansen, fung. Kommunikasjonsdirektør, EAT Foundation. Mobile: +47 47 800 100, brj@eatforum.org

Mathilde Vik Magnussen, Kommunikasjons Rådgiver, Nordic Choice Hotels.  Mob: +47 45 67 82 55 | mathilde.vik.magnussen@choice.no

Anniken Tømte, Spesialrådgiver, Næringslivets Hovedorganisasjon. Mob: +47 915 35 710 | anniken.tomte@nho.no

Kristina Elford, Administrativ/Verksamhetsutvecklings chef, Företagarna. Tel: +46 (0)8 406 18 70 | Kristina.Elford@foretagarna.se

Om EAT

EAT

Følg saker fra EAT

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra EAT på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra EAT