Litt utenfor A4

12.10.2016 09:00 | Glass og Fasadeforeningen

Glassmester Hesler AS har levert en jobb litt utenom det vanlige. På Kapp på Toten har bedriften laget glassfasader i en bolig som er utformet som en «hvelving integrert inn i et landbruksterreng».

Senstad gård ligger ved Mjøsa i Østre Toten kommune. Eiendommen er typisk for mindre bruk etablert rundt melkefabrikken på Kapp mot slutten av 1800-tallet. Gårdens lille våningshus er utvidet med 100 kvadratmeter generasjonsbolig, utformet som en hvelving. Hvelvet fungerer som en trykk-konstruksjon i betong med netto takhøyde under skallet på 3,4 meter og et betongspenn på 11 meter. Dagslys er sikret gjennom en strucktural glazingfasade i hver «gavlvegg».

– Vi liker å få spesielle utfordringer. Dette prosjektet fikk vi av arkitekt Bjørn Tandberg og resultatet viser at vi glassmestere kan gjøre jobber litt utenfor standard. Alt arbeidet ble utført av egne montører inkludert meg selv, sier Per Berg Olsen hos Glassmester Hesler AS.

Glassarbeidet Berg Olsen refererer til består av montering av glassfelter i spesialdesignede stålprofiler.

– Vi tok mål med ulike radier på stedet og tegnet konstruksjonen på verkstedet. Glasset ble montert i u-kanal i stål i topp og vertikale avstivningsprofiler (t-profiler). I underkant ble glasset montert på et vinkelstål festet til betongdekket, med utvendig blikk for vannavrenning, forteller Berg Olsen.

Prosjektet ble totalt 60 kvadratmeter glass fordelt på 21 enheter i to fasader. Pilkington leverte Insulight Protect Triple 3-lags glass med ut- og innvendig herdet sikkerhetsglass, for å motvirke termisk brudd, og energiglass på begge sider av glasskonstruksjonen. Glass ble levert for montering uten inndekningsbeslag i høyder. Svart silikonforsegling med UV-bestandig fugemasse utgjør skjøtene i glassfeltene. U-verdien i fasaden er på 0,7.

Innovativ
– Det ble til slutt enkelt å velge leverandør til dette prosjektet. Vi tegner løsninger der glasset er en del av en arkitektonisk helhet. Vi er da avhengig av at glassfolkene ser mulighetene og ikke begrensningene. Konstruksjonen og materialkombinasjonen her er spesiell. Per Berg Olsen gikk innovativt inn i prosjektet og koblet kombinasjon høye og limte glass riktig. Glassmester Hesler var samtidig konkurransedyktige på pris. Det var verdifullt for oss, sier arkitekt Bjørn Tandberg.

Montasjearbeidet nærmer seg slutten. Foto: Tandberg Arkitekter
Prosessen har tatt tid. Forskaling sto klar allerede høsten 2013. Foto: Harald Aase