Listhaug er uegnet som integreringsminister!

Når man i hovedsak er opptatt av å snakke om krav og innstramminger- og ikke evner å se helheten, så sier det seg selv at det ikke blir god integrering av det, sier Ingrid Aspelund, leder i Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom.

Aspelund mener integreringsmeldingen inneholder få konkrete punkter som vil styrke integreringen, og mener særlig at det å ikke å gi barnehageplass til alle barn i asylmottak er et kroneksempel på at Listhaug ikke har stor kompetanse på integrering.

Omtrent 2500 barn mellom 0 og 5 år bor i norske asylmottak i dag. Det er dobbelt så mange som i fjor på samme tid. Det er bra at regjeringen foreslår gratis kjernetid for barn i asylmottak som har fått opphold, men dette holder ikke, mener Aspelund. Integreringen må starte fra dag en, og også barn som ikke har fått avklart sin oppholdsstatus må få dette tilbudet.

• Man har bare en barndom, og det er vår plikt å gjøre den best mulig. De barna som sitter i norske mottak, har ikke valgt sin egen situasjon, og det minste vi som nasjon kan gjøre for dem er å la dem få en mest mulig "vanlig" barndom og  hverdag. Det handler om politisk vilje, sier Aspelund.

Et av mange lokallag i Solidaritetsungdom som driver med aktiviteter for barn i mottak er lokallaget i Bodø. Leder i laget, Rebecca Larsen Finbak,  jobber selv i barnehage og er en av drivkreftene i lokallaget.

• Gjennom aktivitetene i Solidaritetsungdom har jeg møtt mange barn på asylmottak som aldri har gått i barnehage. De er ofte usikre, sjenerte og innadvendte. Når de tilslutt kommer seg i barnehage, kan dette snu over natten og de blir helt andre barn. Dette har jeg sett gjentatte eksempel på, sier Finbak.

Både Barneombudet og Utdanningsforbundet, har tatt til orde for at barn i asylmottak må få denne retten på lik linje med andre barn.

• Det at vi gjør forskjell på unger, er helt klart diskriminering og det strider i mot flere av paragrafene i FNs barnekonvensjon, sier Aspelund.

Aspelund varsler politisk kamp for å gjøre denne meldingen til en integreringsmelding, og ikke det hun mener den er nå, et dokument som bidrar til å øke skiller – og å forsterke en "oss og dem-mentalitet".

• Hun er en god politiker for FrP linje, men det gjør henne dessverre uegnet som en minister som skal skape en god grobunn for det nye Norge avslutter Aspelund.

Solidaritetsungdom er Norsk Folkehjelps samfunnspolitiske ungdomsbevegelse. Vi mener at verden ikke er fattig, den er urettferdig – og sammen kan vi gjøre noe med det. Derfor er det en hovedoppgave for oss å arbeide for en mer rettferdig fordeling av makt og ressurser. Vi jobber for å fremme internasjonal solidaritet, for å bekjempe rasisme og fordommer, for en human flyktning- og integreringspolitikk og for en verden fri for atomvåpen.

Menneskerettighetsbyen Bergen ivaretar ikke helserettighetene til papirløse18.12.2023 17:25:36 CET | Aktuelt

Tirsdag 19.desember skal bystyret i Bergen vedta budsjett for 2024. Alt tyder på at bystyret velger å fjerne hele bevilgningen til Helsesenteret for papirløse i Bergen, et slik vedtak vil direkte ramme den mest sårbare gruppen i samfunnet og i de verste tilfeller være forskjellen på død og liv. - Virker som flertallet av bystyret har lest Robin Hood baklengs, Ibraheem Mansour leder i Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom Bergen.