DiabetesforbundetDiabetesforbundet

Lions og Diabetesforbundet gjenopptar samarbeidet

En felles intensjonsavtale ble mandag 13. november signert av forbundsleder i Diabetesforbundet, Nina Skille og guvernørrådsleder i Lions Norge, Arve Lund.

Med intensjonsavtalen bekrefter organisasjonene ønsket om et tettere samarbeid, og uttrykker et felles mål om økt fokus på diabetes generelt og forskning på sykdommen.

På 1980-tallet var det et tett samarbeid mellom Lions og Diabetesforbundet. Lions var blant annet aktive i etableringen av flere lokallag rundt om i Norge.

- Vi deler en felles historie og vi er glade for at samarbeidet nå er gjenopptatt, sier forbundsleder i Diabetesforbundet Nina Skille.

Lions Clubs Internasjonal vedtok i juli på sin internasjonale kongress å satse på diabetes globalt. Diabetes type 2 er en av sykdommene som vokser raskest i verden, og for tiden har 422 millioner mennesker i verden en type diabetes.

- Økningen i diabetes har store konsekvenser for folkehelsen på verdensbasis, særlig i land med dårligere offentlig helsetilbud. Men vi har absolutt utfordringer her til lands også. I Norge anslås at 375 000 har diabetes og at 175 000 har diabetes type 2 uten å vite om det. Vi ønsker både å bidra til å få mørketallene ned og støtte barn og unge som har fått diagnosen, sier Lions guvernørrådsleder Arve Lund.

Lions og Diabetesforbundet oppfordrer lokallagene til økt samarbeid, og på mange steder er de allerede i gang. Lions Norge vil stå sammen med Diabetesforbundet på stand for Verdens diabetesdag 14. november, og deltar på utdelingen av Diabetesforbundets forskningspris på kvelden.

Fakta om diabetes:

• 422 millioner mennesker har diabetes i verden
  • I Norge er tallet anslått til rundt 375.000
  • Rundt 200.000 er diagnostisert med diabetes type 2
  • I tillegg kommer et stort antall som har diabetes type 2 uten å vite om det
  • 28.000 har diabetes type 1 i Norge
    Alle typer diabetes er insulinmangelsykdommer
  • Ved diabetes type 1 slutter kroppen å lage insulin, og man er avhengig av å tilføre dette selv
  • Ved diabetes type 2 blir kroppen insulinresistent og kroppen lager for lite insulin

Kontakt:
Lions Norge