LINK Mobility kjøper børsnotert konkurrent

Det norske mobilinnholdselskapet LINK Mobility AS kjøper konkurrent fra børsnoterte Aspiro, og blir ledende i Norden og Baltikum innenfor mobile markedsføringsapplikasjoner og -tjenester.

Det nye navnet på selskapet blir Link Mobile Solutions AS.

Link Mobility betaler inntil NOK 20 millioner for Aspiro Mobile Solutions nordiske og baltiske virksomhet.  Transaksjonen – som forutsetter godkjennelse fra det norske Konkurransetilsynet – ventes sluttført medio oktober. Kjøpesummen garanteres av  LINK Mobilitys største eiere.

LINK Mobility, tidligere Telenor Link AB, ble etablert allerede i 1996, og ble kjøpt av investorene Hans Ottar Blix, Harald Dahl og Jens Rugseth i 2002.  Selskapet har siden hatt jevn vekst, og har nå store næringsaktører som Aller Gruppen, Norwegian, Tele 2, Norges Idrettsforbund, Varner Gruppen, BMW og Kappahl på kundelisten.

Gjennom gårsdagens offentliggjorte kjøp av Aspiro Mobile Solutions fra børsnoterte Aspiro AB, blir det nye selskapet LINK Mobile Solutions AS en av Nordens største aktører innenfor mobile innholdsløsninger. Hovedsatsingsområdene er utvikling av mobile tjenester, mobilmarkedsføring, SMS- og MMS-dialog og mobile billett- og betalingsløsninger.

-2011 er året da betalingsløsninger og markedsføring på mobiltelefoner og nettbrett tar av for alvor. I august ble det for første gang solgt flere smarttelefoner enn laptop’er på det internasjonale markedet, og Norge ligger helt i front i utviklingen, sier Glenn Stenholm, som blir toppsjef i det sammenslåtte selskapet.

-Direkte markedsføring rett i lomma på hver enkelt bruker stiller skyhøye krav til differensiering og teknologi. Mobiltelefonen eller nettbrettet blir primær responskanal for stadig flere brukere – og dermed også den foretrukne responsmetode og dialogskaper for alle som vil kommunisere med kunder og forbrukere, sier han. Og fortsetter:

-Når vi nå samler de beste hodene fra to konkurrenter i LINK Mobile Solutions, får vi en meget smidig og slagkraftig enhet i dette sterkt voksende markedet for innhold og applikasjoner for bedrifts- og privatmarkedet. Vi vil ligge helt i front på mobile betalingsløsninger, dialog- og markedsføringstjenester, integrasjoner mot Facebook og andre sosiale nettverk, samt utvikling av applikasjoner, sier Glenn Stenholm.

Aspiro uttaler følgende om transaksjonen:

-Aspiro har en meget aggressiv strategi innenfor komplette streamingtjenester av TV og musikk. Samtidig har mobile markedsføringstjenester også et stort, delvis uforløst potensial. Vi er sikre på at LINK Mobility er bedre skikket til å lede utviklingen av dette markedet i Norden og Baltikum, der det finnes flere små og mellomstore aktører – men med stort behov for konsolidering, sier administrerende direktør Gunnar Sellæg i Aspiro.

Aspiro Mobile Soliutions omsatte i 2010 for SEK 131,2 millioner, med et resultat før skatt på SEK -15,9.

LINK Mobility AS hadde i 2010 en omsetning på NOK 36 millioner, med et resultat før skatt på NOK 2,5 millioner.

Det sammenslåtte selskapet antas å nå en omsetning på rundt NOK 250 millioner i 2011.

LINK Mobile Solutions AS får 31 ansatte, fordelt på hovedkontor i Oslo,  og avdelingskontorer i Stockholm og Riga. Selskapet har drøyt 20 aksjonærer, hovedsakelig norske – og trioen Hans Ottar Blix, Harald Dahl og Jens Rugseth kontrollerer direkte eller indirekte 55 prosent av aksjene.

For ytterligere opplysninger eller kommentarer: CEO Glenn Stenholm, telefon 977 24000

Glenn Stenholm