Tieto

Lillestrøm digitaliserer ny storkommune

Del

1. januar 2020 slår kommunene Fet, Skedsmo og Sørum seg sammen og blir Lillestrøm kommune. Den nye storkommunen har som mål å effektivisere interne arbeidsprosesser, samt å gi bedre tjenester til innbyggere og næringsliv. Lillestrøm kommune blir Norges niende største kommune med 87 500 innbyggere.

Kommunen har inngått en avtale med Tieto om å innføre en ny, skybasert løsning for saksbehandling og arkiv. Løsningen vil sikre kommunen en moderne, brukervennlig og sikker løsning for saksbehandling, arkiv og dokumenthåndtering, politisk saksbehandling og møte- og utvalgsbehandling.

Løsningen er sømløst integrert med Microsoft Office og Outlook, og legger til rette for en effektiv digital forvaltning med samhandling og publikumsdialog. Brukerne skal få et brukervennlig verktøy som sikrer at tjenestene kan leveres på effektiv måte.

 Morgendagens digitale løsninger
- Kommunesammenslåing er en krevende og omfattende prosess. Vi har en rekke prosjekter som har som mål å utvikle de beste løsningene for den nye kommunen. Løsningen vi har valgt skal bidra til en god saksbehandling og arkivering. Dette er et viktig fundament for digitalisering av kommunens øvrige tjenester. Det vil bidra til flere og bedre tjenester, samt en åpen kommune ut mot innbyggere og næringsliv. Digitalisering vil også gi en mer effektiv ressursbruk og gi grunnlag for bedre beslutninger, sier Torbjørn Pedersen, digitaliseringsdirektør i Lillestrøm kommune. 

Løsningen, Public 360° fra Tieto, legger til rette for mer effektiv digital dialog der offentlig sektor ikke trenger å spørre innbyggere på nytt om noe de allerede vet. Lillestrøms innbyggere får svar umiddelbart hvis det ikke er behov for skjønn.

Gode brukeropplevelser for innbyggere og næringsliv
– Lillestrøm ligger langt fremme i arbeidet med å digitalisere kommunens tjenester, og vi er imponert av deres arbeid for å skape en god brukeropplevelse for innbyggere og næringsliv. I tillegg har de gjennomført en ryddig og profesjonell gjennomføring av anskaffelsen. Vi håper å bidra til å skape begeistring om kommunens digitale tjenester og utvikle flere og bedre innbyggertjenester som skal bidra til en mer effektiv kommune, sier Gunnar Nybø, leder for offentlig sektor i Tieto Norge.

Løsningen har en funksjonell arkitektur og tilbyr et rammeverk som sikrer utvidelsesmuligheter, skalerbarhet, åpenhet, fremoverkompatibilitet og høy sikkerhet. Dette bidrar til at Lillestrøm kan tilby sine innbyggere digitale tjenester og selvbetjening på en fleksibel, stabil og sikker måte. Løsningen gjør også at medarbeidere lettere kan jobber på tvers av fagområder. Tilgangssystemet ivaretar også alle krav til å kunne håndtere personsensitiv informasjon.

 Leveransen er basert på Tietos Public 360°, som er en standardløsning for saksbehandling, dokumenthåndtering og arkivering i offentlig forvaltning. Løsningen baseres på applikasjoner med åpne grensesnitt som sammen med annen programvare bidrar til at innbyggere får personaliserte tjenester.

Nøkkelord

Kontakter

Om Tieto

Tieto
Tieto
Postboks 684 Skøyen
0214 OSLO

21 70 60 00http://www.tieto.com

Tieto har som mål å gripe de betydelige mulighetene som oppstår i en stadig mer datadrevet verden, og omdanne disse til varige verdier for mennesker, næringsliv og samfunn. Vi skal bli kundenes førstevalg for virksomhetsfornyelse ved å kombinere våre styrker innen programvare og tjenester med en sterk drivkraft for utvikling av økosystemer og kontinuerlig innovasjon med partnere. 

Følg saker fra Tieto

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Tieto på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Tieto

Prosjektet "Fremtidens klasserom" tester ut ansiktsgjenkjenning ved svensk videregående skole15.1.2019 09:39:15 CETPressemelding

Hvordan kan AI og ny teknologi redusere lærernes administrative oppgaver i klasserommet? I et pilotprosjekt gjennomført av det nordiske programvare- og tjenesteselskapet Tieto i samarbeid med Anderstorp videregående skole i Skellefteå i Sverige, er det testet ut automatisk elevregistrering gjennom tagger, mobilapper og ansiktsgjenkjenning. Reaksjonene har vært positive, både fra elever og lærere.

Ny nordisk studie viser at etablerte selskaper fremmer digital transformasjon mer enn digitale start-ups15.11.2018 08:56:55 CETPressemelding

Den digitale transformasjonen i Norden er ikke primært drevet av start-ups som utfordrer markedet over natten, men av etablerte industriaktører som endrer sine eksisterende virksomheter. Disruptiv innovasjon kommer i økende grad fra selskaper som allerede har en sterk markedsposisjon, eksisterende kundebase, et velfungerende økosystem av partnere og sterk merkevare. Dette er blant de viktigste funnene i den nye studien: Towards a data-driven future, utført av IDC på oppdrag av Tieto.

Tieto øker forpliktelsen til etisk bruk av AI17.10.2018 13:50:44 CESTPressemelding

Tieto forsterker sin forpliktelse til å fremme etisk og ansvarlig utvikling og bruk av kunstig intelligens (AI). På Aftenpostens teknologikonferanse i Oslo offentliggjorde Christian Guttmann fra Tieto at selskapet introduserer etiske retningslinjer for bruk av AI og sertifisering av sine medarbeidere, samt at de introduserer nye stillinger på området. Disse tiltakene er del av et langsiktig arbeid for å fremme etisk bruk av AI i selskapets produkt- og tjenesteutvikling.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom