Likelønnsdagen markeres 18. oktober

Onsdag 18. oktober markerer Unio likelønnsdagen Equal Pay Day. – Også i Norge – et av de mest likestilte landene i verden – trengs en markering av kampen for likelønn. De kvinnedominerte yrkene, særlig velferdsyrkene i offentlig sektor, blir betalt lavere enn de mannsdominerte yrkene i privat sektor, sier Ragnhild Lied, leder av hovedorganisasjonen Unio.

Verden over blir Equal Pay Day arrangert for å markere den globale uretten som ligger i at kvinner tjener mindre enn menn. Unio har valgt å markere dagen den 18.oktober fordi kvinner - OG menn - som jobber i kvinnedominert sektor fra denne dato i teorien jobber gratis ut året.

- En kvinne med inntil fire års høyere utdanning og ansatt i kvinnedominerte yrker i offentlig sektor, tjener rundt 80 prosent av det en mann med tilsvarende utdanning som jobber i privat sektor gjør. Dette betyr at fra 18. oktober og ut året jobber mange av Unios medlemmer i teorien gratis, forklarer Lied.

- Vi vil i framtida mangle både lærere og pleie- og omsorgsarbeidere. Lønn er det viktigste virkemiddelet for å lokke de unge til å utdanne seg til disse yrkene. Og aller helst skulle vi ha sett flere menn i barnehagene, på skolene og i helseinstitusjonene. Da er likelønn et sentralt virkemiddel, understreker Unio-lederen.

Rundt om i landet markerer Unios medlemmer likelønnsdagen 18. oktober med ulike aktiviteter.

I anledning dagen har Unio laget en film som forklarer hvorfor likelønn fortsatt er en utfordring (vedlagt)

Unio er partipolitisk uavhengig og Norges neststørste hovedorganisasjon for arbeidestakere i offentlig og privat sektor.

Unio har om lag 350 000 medlemmer fordelt på 13 forbund, og er en aktiv aktør i arbeidslivspolitikken med et bredt samfunnsengasjement. Vi er opptatt av at offentlige tjenester har god kvalitet. For å oppnå dette er mer penger til tjenestene, økt bruk av kvalifisert personell og bedre lønnsuttelling for utdanning og kompetanse avgjørende. Unio er en pådriver for at en størst mulig del av befolkningen er sysselsatt og at arbeidslivet legger til rette for inkludering og likestilling.

Eldre i Oslo blir prioritert i kommunens budsjettforslag27.9.2017 14:58Pressemelding

I forslag til neste års budsjett i Oslo foreslås det en økning i antall årsverk i hjemmetjenesten og i sykehjemmene. - Jeg forventer at dette vil føre til økt antall sykepleierstillinger både i sykehjemmene og i hjemmetjenestene, sier Line Orlund, fylkesleder i Norsk sykepleierforbund i Oslo (NSF Oslo). Orlund sier videre at endelig får tjenestene til de eldre et kompetanseløft som forbundet har etterlyst i flere år.