Leverte med bruk av ClearSigth

28.11.2016 09:00 | Glass og Fasadeforeningen

Normalt kaster Kristoffer Klevmo Hansen hos glassmester Oskar L. Hansen i Halden seg over alle oppgaver. Men innfestingen av en 2,2 meter bred og 1 meter høy fransk balkong skapte utfordringer. Løsningen ble funnet med hjelp av ClearSight og Glass og Fasadeforeningen.

Glass og Fasadeforeningen lanserte i fjor et nytt medlemstilbud til alle som trenger å gjøre raske, men kvalitetssikrede, beregninger av glasstykkelser.

Prosjektleder Hans Olav Meen Nilssen bruker programvaren ClearSight flere ganger daglig for å hjelpe bedrifter med å beregne innvendige og utvendige enkeltglasskonstruksjoner.

– Pågangen bekrefter at dette var en riktig prioritering. Vi får mellom fem og ti henvendelser daglig og det er hyggelig når resultatet blir at oppdrag sikres, slik som dette tilfellet med Oskar L. Hansen, sier Nilssen.

Fikk hjelp

Kunden til Glassmester Oskar L. Hansen ønsket seg en fransk glassbalkong i sitt nye hus med trekledning. Glasset skulle monteres på utsiden av en dør og fungere som et rekkverk.

Kristoffer Klevmo Hansen lette etter en løsning som kunne tilfredsstille kravene i §12-17 Rekkverk i TEK 10.

– Kunden kom til oss når de bygde på huset og fortalte hva de ønsket. Snekkerne laget en kraftig ramme for tilstrekkelig forankring rundt dørene og vi trengte bare å få bekreftet at bolter og glassvalg ville stå seg i forhold til § 12-17 Rekkverk i TEK10. Dette var egentlig ikke så spesielt og jeg var usikker på hvordan dette kunne dokumenteres.

– Vi har deltatt på flere GF-arrangement den siste tiden og hver gang sies det at foreningen bistår når vi som medlemmer står fast i glasstekniske spørsmål. Dermed tok jeg kontakt og fikk og hjelp av Hans Olav Meen Nilssen. Alle våre opplysninger ble matet inn i dataprogrammet ClearSight og Nilssen kjørte en såkalt simulering, sier Hansen.

Simuleringen viste at både bolter og glass leverte i forholdt til § 12-17 TEK10. Det ble også levert med dokumentasjon på at løsningen var god nok.

– Selve løsningen ble at vi brukte fire 200 millimeter bolter med 50 millimeter festehoder beregnet for boltefestet rekkverk. Det ble montert en 20,76 millimeter herdet laminert glassplate med frostet laminatfolie, som veier 110 kilo. Hele jobben ble gjort i løpet av et par timer og vi hadde ingen spesielle utfordringer under monteringen. For oss var dette veldig moro og når vi får tilgang på et slik program vet vi hvor vi skal gå neste gang. For oss som glassbedrift vil jeg gjerne understreke viktigheten av å kunne på teknisk hjelp – enten det er som her med materialvalg og styrke, eller i forhold til andre regler og forskrifter. Det er vanskelig for enkeltbedrifter å ha oversikt over alt, sier Hansen.

Slik ser en simulering av spenningen i glasset ved dimensjonerende last.

«Fagdagen» 35 år: Riktig bruk av glass gir god livskvalitet22.8.2017 07:56Pressemelding

Kunnskap og kompetanse blir viktigere og viktigere som konkurransemiddel. Glass- og fasadebransjens interesseorganisasjon tilbyr derfor et bredt seminar-, kurs- og utdanningsprogram. 18. og 19. oktober inviterer foreningen til sitt hittil største arrangement. – «Uten glass dør vi», sier vi med en tabloid vinkling. Faktum er uansett at tilgang til daglys, ut- og innsyn er avgjørende for vår livskvalitet, trygghet og sikkerhet. På de to arrangementene «Fagdagen 2017» og «Glassarkitektur 2017» får deltakerne et godt innblikk i hva våre materialer representerer, sier direktør Bjørn Glenn Hansen.