Leverer millionoverskudd – til tross for rekordvarme

Thomas Cook Northern Europe, også kalt Vinggruppen, som Ving Norge er en del av, leverer – til tross for en usedvanlig varm sommer i hele Norden – selskapets nest beste resultat noensinne.

Thomas Cook og Vinggruppen har så langt i år åpnet 11 nye hotell, og ytterligere 20 hotell er på trappene i løpet av 2019. Her fra det nye konseptet Cook’s Club.

Resultatene blir presentert i dag og viser at overskuddet for Vinggruppen i perioden 1. oktober 2017 til 30. september 2018 ligger på 1.453 millioner svenske kroner, tett opp mot fjorårets resultat på 1.461 MSEK.

– Til tross for at sommerbestillingene ble negativt påvirket av den langvarige hetebølgen vi opplevde i Norden, er jeg veldig godt fornøyd med at vi har levert vårt neste beste resultat noensinne, sier administrerende direktør i Ving Norge, Christian Grønli.

Fortsetter satsingen på egne konsepthotell
Fremgangen i Norden bygger først og fremst på fornøyde og tilbakevendende kunder og den kontinuerlige satsingen på egne konsepthotell, som Sunwing Family Resorts, Sunprime Hotels, O.B.C. by Sunwing, Casa Cook og årets nyhet Cook’s Club. Konsepthotellene, som er skapt ut fra kundenes egne ønsker og behov, har alltid vært en viktig del av Vings framgang.

– Gjestene som bor på våre egne hotell er våre mest fornøyde gjester, og de kommer også oftest tilbake. Målet vårt er å få enda flere hotell som eies og drives av Thomas Cook og dermed bidrar til økt lønnsomhet. Vi har så langt i år åpnet 11 nye hotell, og ytterligere 20 hotell er på trappene i løpet av 2019, fortsetter Grønli.

Andre faktorer som bidrar til fremgangen er:
- De fleste av Vinggruppens kunder flyr med gruppens eget flyselskap, Thomas Cook Airlines Scandinavia, som rangeres høyt på service-skalaen av kundene selv.
- Selskapets 24-timersløfte oppfattes som veldig positivt av kundene. Det innebærer at Ving forplikter seg til å rette opp eventuelle feil og mangler på hotellet, subsidiært gi gjestene et tilsvarende hotellalternativ – i løpet av 24 timer.
- Digital utvikling. 80 prosent av gruppens kunder bestiller reiser via nettsiden eller Ving-appen. Disse blir også blant annet brukt til digital innsjekk og informasjon før og under reisen.

– Flere konsepthotell, et enda bredere utvalg av reiser med rutefly, fornøyde kunder og engasjerte medarbeidere, er faktorer som bidrar til å gi Vinggruppen rekordresultat år etter år. Nå ser vi fremover, og selv om vi fortsatt merker ettervirkningene av sommerens varmebølge i form av litt tregere salg av vinterens reiser, så viser vårt eget reisepanel* at suget etter utenlandsferier fortsatt er stort, avslutter Grønli.

Bærekraftig reiseliv
Thomas Cook-gruppen fortsetter arbeidet med å minske klimapåvirkningene både hjemme, på reisen og på reisemålet gjennom stadig nye initiativ. Flyene er et av hovedområdene, og utslippene pr. passasjer har minsket med over 20 prosent de siste 15 årene. Det siste i rekken av miljøinitiativ er gruppens satsing på å minimere bruken av plast. Først ute er et løfte om å fjerne 70 millioner plastartikler i løpet av 2019.

Les hele Thomas Cook Groups rapport her.

*Vings reisepanel, som ble gjennomført i november, viser at kun 2,5 prosent ikke har planer om å bestille en ferie i løpet av det kommende året. Dette er basert på 28 815 nordiske svar.

Thomas Cook og Vinggruppen har så langt i år åpnet 11 nye hotell, og ytterligere 20 hotell er på trappene i løpet av 2019. Her fra Casa Cook på Kos.

Thomas Cook Group lanserer initiativet #noplaceforplastic - tar bort 70 millioner engangsartikler av plast i løpet av 20195.11.2018 11:41Pressemelding

Thomas Cook Group, som Ving er en del av, ønsker å minske plastforsøplingen i havet. Hver dag når 8 millioner plastartikler havet*, søppel som ødelegger havmiljøet og som også når strendene rundt omkring i verden. Målet til Thomas Cook og Ving er at 70 tonn plastikk skal bort i løpet av 2019. Dette er et første steg i selskapets langsiktige initiativ #noplaceforplastic.