Levendelagret torsk: Stort potensial for optimal kvalitet
Premium Fresh Cod er en betegnelse på den levendelagrede norske torsken, som gjør at markedene i Europa kan få tilgang til fersk norsk torsk også utenom vintersesongen.
Minutter etter at fisken er slaktet i Norge, er den på bilen som skal frakte den ut til markedene. Den levendelagrede fisken er dermed blodfersk når den havner i fiskedisker og på middagstallerkener på kontinentet. Vet kolonialkunder og restaurantgjester å verdsette denne kvaliteten? Hvordan blir den markedsført av grossister og innkjøpere?
Kvalitetsmerke
I sommer reiser forskere fra Nofima og Handelshøyskolen ved Universitetet i Tromsø til Spania for å snakke med forbrukere, kunder og distributører, kjøkkensjefer, grossister og innkjøpere, om det å ha tilgang på den norske torsken på sommeren.
- Vi ønsker å nøste i oppfatningen ute i markedet: Vi vil vite mer om hva som skiller «levendefisken» fra annen torsk. Hvilke egenskaper er det de setter pris på? Og betyr det å vektlegge kvalitet at man er villig til å betale mer for denne typen fisk utenom sesongen? Basert på de svarene vi får, vil vi kunne gi tilbakemelding til norsk industri om hva markedet oppfatter som viktig, sier seniorforsker Geir Sogn-Grundvåg i Nofima. Han leder det store forskningsprosjektet CATCH.
Om markedet er villig, kan norske eksportører kunne bygge opp en kundeportefølje som får garanti på leveranse av et visst kvantum av den levendelagrede norske torsken hver uke utenom den tradisjonelle torskesesongen.
Utvider sortimentet
Åtte næringsaktører og representanter fra fem universitet deltar i forskningsprosjektet om den levendelagrede torsken.
Et av de deltakende universitetene er UiT – Norges arktiske universitet i Tromsø. Professor Svein Ottar Olsen vil i samarbeid med spanske forskere ved universitetene i Murcia og La Coruña kartlegge forbrukernes preferanser, forventninger, kvalitetsopplevelser og betalingsvilje til fersk (norsk) torsk.
- Med tilgang til kunder i Spania, skal vi både gjøre forbrukertester og innhente konsumreaksjoner, sier Svein Ottar Olsen.
Det er ikke bare den rene, hvite fileten som tilbys fiskekunder i Spania. Spanjolene er ifølge professor Olsen innovative i forhold til å utvikle nye og tidsriktige produkter og pakningsformer.
- De tilfører tilleggsverdier i produkter og utvider dermed produktsortimentet ved hjelp av krydder og saus, sier forbrukerforskeren.
Mange fordeler
Forskerne er spente på forbrukerreaksjonene når de nå skal samle erfaringer om levendelagret norsk torsk i sommervarmen i Spania.
- Fordelene med levendelagring er mange: Tilgjengelighet, kvalitet, økt holdbarhet og hylletid fordi den er fersk, mindre svinn fordi all fisken er av god kvalitet, og strømlinjeformet produksjon fordi råstoffet alltid er tilgjengelig. Nå blir det interessant å se hvor mye av denne kunnskapen om kvalitet som følger fisken til forbrukerne i Spania, og hvordan det påvirker deres valg og preferanser, sier Geir Sogn-Grundvåg.
Dette er CATCH:
CATCH er et visjonært prosjekt hvor formålet er å fange den maksimale bærekraftige verdien av vill Atlantisk torsk basert på levendelagring.
Ved å holde torsk i live etter fangst, kan de betydelige utfordringene knyttet til store svingninger i kvalitet og landet volum håndteres. Dette åpner opp for helt nye og mer markedsorienterte verdikjeder hvor forbrukere kontinuerlig kan tilbys produkter av svært høy og jevn kvalitet.
Resultatene fra prosjektet forventes også å ha betydelig nytteverdi og inspirasjon for andre selskaper og verdikjeder som ikke er direkte involvert i levendelagring av torsk.
CATCH er et fireårig prosjekt finansiert gjennom Bionærprogrammet til Norges forskningsråd
Nøkkelord
Kontakter
Geir Sogn-GrundvågSeniorforsker
Tel:+47 470 29 204geir.sogn-grundvag@nofima.noBilder
Om Nofima
Nofima er et ledende næringsrettet forskningsinstitutt som driver forskning og utvikling for akvakulturnæringen, fiskerinæringen og matindustrien.
Vi leverer internasjonalt anerkjent forskning og løsninger som gir næringslivet konkurransefortrinn langs hele verdikjeden.
Nofima AS har hovedkontor i Tromsø, og forskningsvirksomhet i Bergen, Stavanger, Sunndalsøra, Tromsø og på Ås.
Instituttet ble etablert 1. januar 2008 og har om lag 390 ansatte
Følg pressemeldinger fra Nofima
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nofima på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nofima
Studerte følelser for sjømat24.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Pris har noe å si. Tilgang på gode oppskrifter like så. Forbilder og inspirasjon er også viktig. Men hva med følelser for sjømat? Kan emosjoner ha noe å si for forbruket av sjømat blant unge i Norge?
Nytt torskeprodukt reduserer klimaavtrykket11.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Når torsken pakkes i Vesterålen i ny emballasje, sparer det klimaet. Nye produkter får ned klimagassutslippene med 30 prosent.
Solbærtoddy – perfekt til påsketuren28.3.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
En varm kopp solbærtoddy gjør godt, uansett om du tilbringer påsken med skiturer i fjellheimen, fotturer i byen, skogen eller langs kysten. Det er det flere grunner til.
Nå skal også torskens sæd bli til godsaker6.3.2024 08:05:16 CET | Pressemelding
Kan spermien til torsken brukes til noe annet enn å lage nye «torskebabyer»? Å jada! Den kan ved hjelp av moderne utvinningsmetoder bli til nye, verdifulle produkter som olje og proteinpulver – som igjen kan bli til både mat og skjønnhetsprodukter.
Fungerer ferskfiskordningen?6.2.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Fungerer ordningen med kvotebonus for å strekke torskesesongen lenger ut over året? Nofima har på oppdrag fra Nærings- og fiskeridepartementet evaluert ferskfiskordningen ut fra vurderinger om økonomisk, miljømessig og sosial bærekraft.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom