Norges idrettshøgskole

Lettmelk slår hull på proteintilskuddmyte

Del

Mange tror at muskler elsker proteintilskudd og svulmer opp som bare det, men forskning viser at lettmelk har samme effekt.

Foto: NIH
Foto: NIH

Hamarsland er akkurat i ferd med å avslutte en doktorgradsavhandlingen «Melkeprotein og styrketrening» der han har sammenlignet effekten av tre ulike melkeproteinprodukter på muskelmassen og muskelstyrken til yngre og eldre som trener styrke.

Mer leucin i blodet med nativ myse
Tre melkeproteinprodukter ble testet ut på unge mellom 20 og 35 år, og eldre over 70 år som trente styrke. Det ene var lettmelk, det andre var WPC-80 som kalles mysepulver og er det mest brukte i Norge, og det tredje var det nye pulveret nativ myse, kjent som «native whey» som inneholder mer av aminosyren leucin enn vanlig mysepulver.

Først gjorde de en studie blant unge menn som trente styrke jevnlig. Her fant de at nativ myse førte til en høyere konsentrasjon av leucin i blodet.
- Mer leucin er i teorien bra, men vi hadde bare vist at det skjer i blodet. Deretter gjorde vi en studie for å se hvordan konsentrasjonsforskjellen påvirket det muskelstimulerende signalet i cella og hvordan proteinsyntesen endret seg fem timer etter økta både blant unge og eldre.

Hamarsland forteller at dette førsøket fant de at nativ myse hadde større effekt enn melk, men ikke var bedre enn vanlig myse. Resultatet var det samme både for unge og eldre. 

Variert kosthold gir nok proteiner
En undersøkelse fra Forbrukerrådet viser at hver fjerde gutt i 16–18-årsalderen bruker proteintilskudd. Og hovedmotivasjonen er at de ønsker større muskler. Forbrukerrådet kaller bruken usunn.

- Rent proteinpulver i seg selv er ikke farlig, det er jo laget av melkeprotein. Det blir problematisk når en bytter ut pulveret med et vanlig kosthold, fordi da får en ikke i seg de næringsstoffene en trenger.

Når Hamarsland argumenterer for at en ikke trenger proteintilskudd dersom en har et normalt kosthold der en får i seg mat med gode proteinkilder som kjøtt, fisk, egg, melk og andre meieriprodukter, så er det i tråd med annen forskning. Flere internasjonale studier viser at det er lite å hente på ekstra proteintilskudd i forhold til den effekten en får av bare trening. Et variert kosthold holder også for den som vil bygge muskler. 

Kontakter

Bilder

Lenker

Om Norges idrettshøgskole

Norges idrettshøgskole
Norges idrettshøgskole
Sognsveien 220
0863 Oslo

23 26 20 00http://www.nih.no

Norges idrettshøgskole er ein vitskapleg høgskule med eit særleg, nasjonalt ansvar for forsking og høgare utdanning innan det idrettsvitskaplege fagfeltet.

Følg saker fra Norges idrettshøgskole

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges idrettshøgskole på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Norges idrettshøgskole

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom