LESERINNLEGG - Kommunebudsjettet – tenk litt lenger!

Av Lisbet Rugtvedt, generalsekretær i Nasjonalforeningen for folkehelsen.

Lisbet Rugtvedt, generalsekretær i Nasjonalforeningen for folkehelsen

Nå er det høysesong for budsjettarbeid i Stortinget og i kommunene. Viktige planer skal legges for det kommende året. En stor utfordring for våre folkevalgte er å prioritere det som gir resultater på lang sikt. Satsinger som velgerne kanskje ikke vil se resultater av, verken neste år eller før neste valg, men som kan være avgjørende for folkehelsa. Det er alltid nok å bruke penger på her og nå, for eksempel behandling og omsorgstilbud. Det må også prioriteres. Men for helsa vår er langsiktighet viktig.

Vi trenger et miljø rundt oss som oppmuntrer til bevegelse, med hyggelige turveier, trygge gang- og sykkelveier, fine lekeområder for barn og gode idrettsanlegg. Barna våre trenger barnehager og skoler hvor de får utvikle seg og lære, men de trenger også å få rørt på seg og få sunne måltider. De som er høyt opp i alder trenger tilbud og tilrettelegging slik at de kan komme seg ut og møteandre mennesker, være fysisk aktive og ha meningsfulle hverdager.

Om vi ikke satser på alt det som fremmer god helse, kommer regningen tilbake til oss i form av mer sykdom og plager for den enkelte, og økonomiske byrder for samfunnet. Så tenk litt lenger, kjære folkevalgte – sats på det som bygger folkehelse i framtida

Lisbet Rugtvedt, generalsekretær i Nasjonalforeningen for folkehelsen