Leieprisene i Oslo synker i mars

- Det er for tidlig å si om dette er en varig trend, sier administrerende direktør for Utleiemegleren, Vibecke Lyse Augdal.

Siste utleieprisoversikt fra Utleiemegleren for mars 2016 viser at det nå i snitt koster 8 735 kroner per måned å leie en 1-roms leilighet i Oslo, dette er en nedgang på 2,8 prosent fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 5 prosent.

I snitt kostet det 11 390 kroner å leie en 2-roms leilighet i Oslo i mars 2016, dette er en nedgang på 4,6 prosent fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en nedgang på 0,8 prosent.

En 3-roms leilighet i Oslo koster nå i snitt 14 353 kroner å leie i måneden. Dette er en nedgang på 0,2 prosent fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 1,2 prosent.

- Renten er rekordlav og vi opplever at flere ønsker å plassere sparepengene sine i eiendom nå når tradisjonell banksparing gir minimal avkastning, sier daglig leder for Utleiemegleren Sinsen, Vemund Holmen.

- Små-investorene har våknet og flere tar kontakt for tips til å kjøpe «den perfekte utleieboligen», sier daglig leder for Utleiemegleren Frogner, Geir Skogheim.

- De beste leietakerne er ofte tidlig på banen og vi anbefaler derfor utleiere å være tidlig ute, sier daglig leder for Utleiemegleren PRO (storkunder), Marianne Wallin.

- Fargerike leiligheter blir nå foretrukket i leiemarkedet fremfor de klassiske hvite leilighetene. Fargetrender i hjemmet står høyt hos mange leietakere. Tidligere skulle utleieleilighetene være mest mulig nøytrale, men nå ser vi at mange leietakere ønsker leiligheter med særpreg, sier daglig leder for Utleiemegleren Frogner, Geir Skogheim.

I Asker og Bærum holdt leieprisene seg stabile.

- Asker og Bærum er et populært bosted, både i kjøps- og leiemarkedet. Vi merker at etterspørselen fra leietakere nå tar seg betydelig opp, også for de større og dyrere boligene, sier daglig leder for Utleiemegleren Asker og Bærum, Tom Anders Andersen.

På Romerike holdt leieprisene seg stabile.

I snitt kostet det 10 121 kroner å leie en 2-roms leilighet på Romerike i mars 2016, dette er en oppgang på 0,1 prosent fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 6,4 prosent.

I Bergen holdt leieprisene seg stabile.

- Vi har aldri før leid ut så mange boliger i mars og etterspørselen er aller størst etter sentralt beliggende 3-roms leiligheter, sier daglig leder for Utleiemegleren Bergen, Eirik Hove.

- Markedskunnskap er viktigere enn noen gang, understreker Hove. Markedet er pris-sensitivt og hvis man priser en bolig bare kr. 500,- for høyt, risikerer man å stå helt uten interessenter, sier han.

I Stavanger økte leieprisene svakt.

- Mye tyder på at det største fallet i leieprisene nå er over for vår region, og at leieprisene har stabilisert seg, sier daglig leder for Utleiemegleren Stavanger, Eirik Hauge.

Antall ledige boliger i Stavanger på Finn.no har gått noe ned siden foregående måned, og ligger i dag på 625 ledige objekter.

I snitt kostet det 11 100 kroner å leie en 3-roms leilighet i Stavanger i mars 2016. Dette er en oppgang på 2 prosent fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en nedgang på 10,6 prosent.

I Drammen økte leieprisene.

- Det er godt oppmøte på visninger og leiemarkedet fungerer svært godt i Drammen, sier daglig leder for Utleiemegleren Drammen, Eivind Sveen.

I Trondheim viste leieprisene en nedgang i mars, men det var stor etterspørsel etter 1-roms og boliger egnet for kollektiv.

- Studentene som vil ha bolig til sommeren er allerede på banen, derfor er det viktig å få ledige boliger raskt ut i markedet, sier daglig leder for Utleiemegleren Trondheim, Solveig Hjallen Moan.

- I slutten av mars hadde vi så mange som 100 interessenter på visning av en sentral 5-roms leilighet, sier hun.

For kommentarer eller tilgang til statistikken, vennlig kontakt administrerende direktør Vibecke Lyse Augdal, vibecke.lyse.augdal@utleiemegleren.no Mobil: 90 86 63 81

Daglig leder Heiki Høyer-Andreassen Utleiemegleren Majorstuen, mobil 40 22 23 47

Utleiemegleren er Norges største meglerforetak på utleie og forvaltning av boliger for private og bedrifter. Totalt har Utleiemegleren 9 000 boliger i sin portefølje. Selskapet ble startet i 1995 og har kontor i Bergen, Trondheim, Stavanger, Lillestrøm, Drammen, Lysaker og fire kontorer i Oslo. Utleiemegleren har 130 ansatte.

Boligprisene falt med 1,1 prosent i mai på landsbasis, men leieprisene fortsetter å stige.8.6.2017 09:00Pressemelding

I Oslo falt salgsprisene med hele 1,4 prosent i mai, mens gjennomsnittleien for 2-roms leiligheter i Utleiemegleren økte. Gjennomsnittleien har aldri vært høyere i Oslo. Du må nå ut med 12 445,- kroner. Sammenlignet med samme måned i fjor, er dette en oppgang på 7,1 prosent. I Stavanger har leieprisene økt med ca.10 prosent, sammenlignet med samme måned i fjor. Dette tyder på at markedet i Stavanger er i ferd med å normalisere seg, sier Administrerende Direktør i Utleiemegleren, Vibecke Lyse Augdal.