Leiemarkedet vokser

Det har vært høy aktivitet i leiemarkedet, også i sommer. Vi registrerer at det i august 2018 var 10.164 annonserte utleieboliger på Finn.no. Dette er en økning på 14,5 % sammenlignet med tilsvarende måned i 2017. I samme periode har det vært en moderat vekst i leieprisene. Dette indikerer at det er flere som ønsker å leie bolig, samtidig som det er flere boliger som tilbys i markedet, sier administrerende direktør i Utleiemegleren, Vibecke Lyse Augdal.

Det kostet nå i snitt 8961,- kroner per måned å leie en 1-roms leilighet i Oslo, dette er en nedgang på 5,5% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en nedgang på 4,8%.

For en 2-roms kostet det i snitt 12.724,- kroner, dette er en oppgang på 2,9% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 2,3%.

En 3-roms leilighet i Oslo kostet nå i snitt 16.071,- kroner å leie i måneden. Sammenlignet med forrige måned er det en oppgang på 2,4%. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 5,7%.

- Vi opplever god respons på alle boliger vi har på nett. Mange henvendelser, godt oppmøte på visninger og det går raskt å leie ut. Vi ser likevel at mange leietakere går på flere visninger før de bestemmer seg og det er viktig at utleier presenterer boligen på en profesjonell måte og har gode bilder.

Det er gode kandidater som henvender seg og vi er godt fornøyd med dagens marked. Det er få som velger å selge fremfor å leie ut og vi ser at utleiere og investorer bygger på porteføljen sin med utleieboliger fremfor å selge.

Nå står høsten for tur og erfaringsmessig blir markedet roligere, da er det enda viktigere å legge seg på markedspris og ha en god presentasjon av utleieobjektet, sier daglig leder ved Utleiemegleren Majorstuen, Siri Anne Bernum Halck.

Det kostet i gjennomsnitt 10.857,- kroner å leie en 2-roms i Bergen. Sammenlignet med forrige måned, er dette en nedgang på 2,9%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 2,7%.

Det kostet i gjennomsnitt 13.428,- kroner å leie en 3-roms i Bergen. Sammenlignet med forrige måned er det en oppgang på 1,2%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 0,2%

- Sommeren er høysesong på leiemarkedet i Bergen og årets sommer var intet unntak. Vi har hatt høy aktivitet og leid ut et stort antall boliger. De fleste studentene har nok etter hvert funnet seg et sted å bo og aktiviteten på leiemarkedet har jevnt over begynt å roe seg igjen etter sommeren.

Leieprisnedgangen vi har sett i Bergen har etter utflatingen i februar, snudd til det positive, sier daglig leder ved Utleiemegleren Bergen, Eirik Hove.

Det kostet i gjennomsnitt 9421,- kroner å leie en 2-roms i Stavanger. Sammenlignet med forrige måned, er dette en nedgang på 8,4%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 8,9%.

En 3-roms kostet i snitt 12.322,- kroner per måned. Sammenlignet med forrige måned er det en nedgang på 0,5%. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 14,2%.

- Det er 10% færre annonserte boliger på Finn.no fra forrige måned. Det var relativt høy aktivitet i begynnelsen av måneden på de fleste objekter, men det avtok på slutten av måneden. Etterspørsel etter eneboliger har roet seg og høysesongen går mot slutten for i år, sier daglig leder ved Utleiemegleren Stavanger, Eirik Hauge.

I Trondheim kostet en 2-roms i gjennomsnitt 10.523,- kroner, som er en nedgang på 4,3% fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en nedgang på 0,4%.

For en 3-roms var snittleien 13.129,- kroner, dette er en nedgang på 2,5% fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 1,7%.

- August har som vanlig vært en hektisk måned i Trondheim i forbindelse med studiestart. Mange boliger til leie gir et fortsatt godt marked for leietaker. Vi ser at markedet er svært prissensitivt, og de utleierne som legger ut boligen noe for høyt i pris, blir stående tomme når august nå er over, sier daglig leder ved Utleiemegleren Trondheim, Solveig Hjallen Moen.

I snitt kostet det 10.280,- kroner å leie en 2-roms leilighet på Romerike. Sammenlignet med forrige måned er dette en nedgang på 3,3%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 0,5%.

En 3-roms leilighet på Romerike kostet i snitt 12.850,- kroner. Sammenlignet med forrige måned er det en nedgang på 0,9%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 7,4%.

- Det investeres i utleieleiligheter på Romerike om dagen. Aldri før har vi opplevd en så stor pågang av eiendomsinvestorer på Romerike. Jeg tror mange velger å kjøpe leilighet for å leie ut på Romerike om dagen fordi det er en lavere inngangspris enn i Oslo og fordi det er lavere krav til egenkapital. Ellers kan jeg varsle om høy aktivitet på visninger og mange boliger til utleie. Vi opplever at utleiemarkedet på Romerike stadig vokser, sier daglig leder ved Utleiemegleren Romerike, Karsten Olsen.

I Asker og Bærum kostet det i gjennomsnitt 11.980,- kroner for en 2-roms, som er en nedgang på 2,9% fra forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 6,4%.

For en 3-roms kostet det i snitt 14.732,- kroner for en 3-roms. Dette er en oppgang på 0,5% fra forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor er dette en nedgang på 1,3%.

- Etter et uvanlig labert leiemarked i juli måned i Asker og Bærum, der det virket som hele markedet tok seg en ferie, tok virkelig interessen seg opp igjen i august. Vi opplevde betydelig flere på visning enn i forrige måned, og det var god respons på de aller fleste type boliger. Både hus og nyere leiligheter med høy standard og god beliggenhet er etterspurte objekter for tiden, og det oppnås gode leiepriser. Blant annet har det vært stor interesse for de nye prosjektene på Fornebu og Lysaker, sier daglig leder ved Utleiemegleren Asker og Bærum, Tom-Anders Andersen.

Det kostet i gjennomsnitt 9192,- kroner å leie en 2-roms. Sammenlignet med forrige måned, er dette en oppgang på 7,9%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en nedgang på 7,6%.

- Det er fortsatt mange boliger til leie, noe som gjør at det er et godt marked for leietakere. Den største forskjellen nå i august fra tidligere er at det har vært vanskeligere å leie ut alle typer boliger. Tidligere har det vært et godt marked for nyere 2-roms med god eller høy standard, men nå ser vi at det tar lengre tid å leie ut disse boligene også. Vi råder derfor utleiere til å justere sine prisforventninger og starte utleieprosessen i god tid, sier daglig leder Eivind Sveen, ved Utleiemegleren Drammen.

Utleiemegleren er Norges største meglerforetak på utleie og forvaltning av boliger for private og bedrifter. Utleiemegleren har ca.12.000 boliger i sin portefølje. Selskapet ble startet i 1995 og har kontor i Bergen, Trondheim, Stavanger, Lillestrøm, Drammen, Lysaker, Østfold, samt fem kontorer i Oslo. Utleiemegleren PRO er en egen avdeling som tilbyr tjenester til eiendomsbesittere som har flere enn 10 utleieboliger. For mer informasjon, se www.utleiemegleren.no

Utleiemegleren åpner kontor i Østfold2.4.2019 11:56:00 CESTPressemelding

Vi har leid ut boliger i Østfold fra våre Oslo kontorer i flere år og ser at behovet i Østfold er stort. Utleiemegleren åpner derfor et kontor i Moss som vil levere våre tjenester i hele Østfold regionen fremover. Utleiemegleren leier ut og forvalter ca.12.000 boliger i dag gjennom våre kontorer i Oslo, Lysaker, Drammen, Lillestrøm, Trondheim, Bergen og Stavanger. Gjennom å starte opp kontor i Østfold kommer vi enda nærmere lokalmiljøet og forventer god vekst i Østfold markedet i årene fremover, sier administrerende direktør i Utleiemegleren, Vibecke Lyse Augdal. Lokal tilhørighet Nå har Utleiemegleren åpnet dørene til det nyoppussede lokalet på Jeløya, og Helge Hanch-Hansen har returnert til sine barndomstrakter. Hanch-Hansen, som allerede har lang fartstid i Utleiemegleren, er daglig leder for kontoret i Moss. Tidligere har han jobbet 2 år som salgsmegler i Moss, og deretter ved Utleiemegleren siden 2005. - Ettersom jeg er fra Moss og har jobbet en god stund i markedet allerede, er j

Leieprisene øker i Oslo, sammenlignet med forrige måned og mot samme periode i fjor, sier administrerende direktør, Vibecke Lyse Augdal.13.3.2019 08:00:00 CETPressemelding