Leiemarkedet i Oslo vokser

Til tross for rekordmange annonserte utleieboliger på Finn.no stiger leieprisene i Oslo, sier administrerende direktør i Utleiemegleren, Vibecke Lyse Augdal.

Det kostet nå i snitt 9460,- kroner per måned å leie en 1-roms leilighet i Oslo, dette er en oppgang på 2,7% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 7,1%.

For en 2-roms kostet det i snitt 12.141,- kroner, dette er en oppgang på 0,2% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en nedgang på 2,6%.

En 3-roms leilighet i Oslo kostet nå i snitt 15.594,- kroner å leie i måneden. Sammenlignet med forrige måned er det en oppgang på 0,2%. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 3,8%.

- Vi har god respons på alle våre annonserte boliger nå! Det er størst kamp om 2-roms leiligheter og vi merker at det er flere henvendelser og flere på visning på de annonserte 2-roms leilighetene vi har sammenlignet med andre boliger. Boliger som er ledige i juli og august er det kamp om og det kommer til å bli flere med i kampen etter hvert som studenter får tilbud om studieplasser gjennom sommeren, sier daglig leder ved Utleiemegleren Majorstuen, Siri Anne Bernum-Halck.

- Det gode salgsmarkedet får konsekvenser for leiemarkedet også. Mange boliger til leie, men færre enn forventet. Vi opplever godt oppmøte på visninger. Med de økte boligprisene, må flere og flere å leie. Studentene må kjenne sin besøkelsestid. Kampen om kollektiv leilighetene vil bli tøff i sommer, og det er viktig å være tidlig ute. Vi ser for oss en hektisk sommer der det blir kamp om de beste leilighetene. Det vil være viktig både for utleiere og leietakere og skille seg ut. Hvorfor skal man velge akkurat din leilighet? eller deg som leietaker?, sier daglig leder ved Utleiemegleren Frogner, Geir Skogheim.

Det kostet i gjennomsnitt 10.501,- kroner å leie en 2-roms i Bergen. Sammenlignet med forrige måned, er dette en oppgang på 5,2%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en nedgang på 0,2%.

Det kostet i gjennomsnitt 12.935- kroner å leie en 3-roms i Bergen. Sammenlignet med forrige måned er det en oppgang på 1%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 0,1%.

-Vi er nå på full fart inn i høysesongen på leiemarkedet i Bergen. Vi opplever bra etterspørsel etter de fleste boligtyper.

Det er fortsatt et svært høyt antall boliger til leie i Bergen. Pr. i dag ligger det 1108 annonserte boliger til leie i Bergen på Finn.no. Dette er en økning på ca. 9,5 % siden begynnelsen av mai.

Det er vanligvis mest trykk på leiemarkedet i Bergen fra midten av juli, når studentene får vite hvor de kommer inn, og frem til utløpet av august. Vi pleier derfor å anbefale de som vet at de skal leie bolig i Bergen fra høsten av å være tidlig ute. Begynn gjerne å se etter leiebolig allerede nå, da det er langt mer kamp om de beste boligene i juli og august, sier daglig leder ved Utleiemegleren Bergen, Eirik Hove.

Det kostet i gjennomsnitt 9500,- kroner å leie en 2-roms i Stavanger. Sammenlignet med forrige måned, er dette en oppgang på 21,1%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 2,9%.

En 3-roms kostet i snitt 12.610,- kroner per måned. Sammenlignet med forrige måned er det en nedgang på 4,6%. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 2,1%.

-Antall ledige boliger på Finn.no teller nå 564 boliger i Stavanger som er 22% høyere sammenlignet med forrige måned. Dette er naturlig i høysesongen. Vi har også registrert godt besøk på visninger på de fleste objekter. For 2-roms ligger leieprisene i mai på 9500,-  som er 7,1 % høyere enn snittet for 2018. For 3 roms ligger leieprisene i mai på 12610,-, som er 12,1 % høyere enn snittet for hele 2018. Det er fortsatt rift om eneboliger med høy standard i de populære områdene og vi har oppnådd meget gode priser i dette segmentet. Generelt kan vi si at det er flere potensielle leietakere på visning på de fleste objekter, sier daglig leder ved Utleiemegleren Stavanger, Eirik Hauge.

I Trondheim kostet en 2-roms i gjennomsnitt 10.700,- kroner, som er en oppgang på 3,5% fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 3,6%.

For en 3-roms var snittleien 12.212,- kroner, dette er en nedgang på 3,2% fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en nedgang på 5,9%.

- Veldig mange boliger på markedet, noe som bremser prisoppgangen. Vi ser at det er lettere å få leid ut en 2-roms leilighet, enn de med flere soverom, dette har vært trenden lenge i Trondheim, og vi ser det tydelig på prisene vi oppnår. Leieprisen på 2-roms har økt, mens 3-roms har tapt seg noe, sier daglig leder ved Utleiemegleren Trondheim, Solveig Hjallen Moen.

I snitt kostet det 10.606,- kroner å leie en 2-roms leilighet på Romerike. Sammenlignet med forrige måned er dette en oppgang på 9,2%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 0,6%.

En 3-roms leilighet på Romerike kostet i snitt 13.544,- kroner. Sammenlignet med forrige måned er det en oppgang på 5,2%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 9,1%.

- Leietakers marked på Romerike. Det er rekordmange boliger på markedet til leie. Det bygges som aldri før og vi opplever at boliginvestorene virkelig har fått opp øynene for Romerike og trekker seg ut av Oslo. Vi leide ut over 100 leiligheter i mai så det er attraktivt både å eie en utleiebolig og leie på Romerike om dagen, sier daglig leder ved Utleiemegleren Romerike, Karsten Olsen.

I Asker og Bærum kostet det i gjennomsnitt 10.787,- kroner for en 2-roms, som er en nedgang på 8,3% fra forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 2,7%.

For en 3-roms kostet det i snitt 13.700,- kroner for en 3-roms. Dette er en nedgang på 11,1% fra forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor er dette en nedgang på 5,5%.

- Statistikken viser at boligprisene her til lands steg mest i Asker og Bærum i mai måned. Leieprisene derimot sank noe sammenlignet med de to foregående månedene. I hovedsak skyldes dette et stort volum, da det var et stort antall boliger som ble leid ut i mai måned. Vi er nå inne i den absolutte toppsesongen for utleiemarkedet. Veldig mange leietakere er nå på jakt etter bolig, og de ønsker å være ferdig med flytteprosessen før sensommeren. Vi opplever god respons på de fleste ledige boligene, og det går raskere å leie ut. Samtidig er det god tilgang på boliger som skal leies ut, og da ønsker leietakerne gjerne å gå på flere visninger før de bestemmer seg, sier daglig leder ved Utleiemegleren Asker og Bærum, Tom-Anders Andersen.

I snitt kostet det 11.337,- kroner å leie en 3-roms leilighet i Drammen. Sammenlignet med forrige måned er dette en nedgang på 8,1%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en nedgang på 6,3%.

- Etter en treg start på leiemarkedet i Drammen, med mange boliger som ikke ble utleid til fastsatt pris, har leiemarkedet tatt seg noe opp i slutten av måneden. Nå er det flere henvendelser og interessenter på visning. Det har også vært økt pågang av utleiere som vil leie ut boligen sin. Flere boliger som har ligget lenge ut i markedet og som har vært vanskelig å leie ut, har nå blitt utleid, sier daglig leder ved Utleiemegleren Drammen, Eivind Sveen.

Utleiemegleren er Norges største meglerforetak på utleie og forvaltning av boliger for private og bedrifter. Utleiemegleren har over 10.000 boliger i sin portefølje. Selskapet ble startet i 1995 og har kontor i Bergen, Trondheim, Stavanger, Lillestrøm, Drammen, Lysaker og fem kontorer i Oslo. Utleiemegleren har 150 ansatte.

November tallene fra Eiendom Norge viser at små leiligheter har hatt kraftigst prisfall i salgsmarkedet i Oslo. Samtidig har det aldri vært høyere gjennomsnittsleie for 1-roms leiligheter.12.12.2017 07:30Pressemelding

Oslo: Det kostet nå i snitt 9532,- kroner per måned å leie en 1-roms leilighet i Oslo, dette er en oppgang på 2% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 6,4%. For en 2-roms kostet det i snitt 12.188,- kroner, dette er en nedgang på 1,9% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 2,2%. En 3-roms leilighet i Oslo kostet nå i snitt 15.190,- kroner å leie i måneden. Sammenlignet med forrige måned er det en nedgang på 1,9% Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 0,4%. -Det er mye å velge i for leietakerne, og leietakerne er kresne. Flere som ikke får solgt/ venter med å selge og legger boligen ut til oss for korttidsleie. (3-9 måneder). Dette vil trolig fortsette inn i 2018. Vi vet at mange prosjekter ferdigstilles nå til våren som fører til ytterligere flere boliger i leiemarkedet, sier daglig leder ved Utleiemegleren Frogner, Geir Skogheim. -Det kreves flere visninger for å f