Leiemarkedet har normalisert seg etter en hektisk sommer.

Høysesongen er over i leiemarkedet, men med lave renter, nedgang i boligprisene og et stabilt leiemarked er det fortsatt lønnsomt å investere i utleieboliger, sier Administrerende Direktør i Utleiemegleren, Vibecke Lyse Augdal.

Det kostet nå i snitt 9229,- kroner per måned å leie en 1-roms leilighet i Oslo, dette er en nedgang på 1,8% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 0,6%.

For en 2-roms kostet det i snitt 12.636,- kroner, dette er en oppgang på 1,6% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 5,1%.

En 3-roms leilighet i Oslo kostet nå i snitt 15.547,- kroner å leie i måneden. Sammenlignet med forrige måned er det en oppgang på 2,5%. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en nedgang på 0,7%.

-Vi opplever en økt pågang av kunder som ikke får solgt. Dette har resultert i konkrete oppdrag og mange som vurderer å leie ut fremfor å senke salgsprisen, sier daglig leder ved Utleiemegleren Grønland, Magnus Wennberg.

- Vi opplever at markedet har roet seg betraktelig og at det fortsatt er godt med henvendelser, men det kommer færre på visning. Det tar lengere tid å leie ut og finne gode leietakere. Opplever tilbudet som større enn etterspørselen kontra sommermånedene og derfor har leietakere mer å velge i. Prisene er gode på de minste leilighetene og det er tydelig at det er flere på leiemarkedet kontra 2016 der flere valgte kjøp fremfor å leie, sier daglig leder ved Majorstuen, Siri Anne Bernum Halck.

For en 2-roms leilighet kostet det i snitt 10.500,- kroner, som er en nedgang på 0,6% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en nedgang på 4,2%.

Det kostet i gjennomsnitt 14.500,- kroner å leie en 3-roms i Bergen. Sammenlignet med forrige måned, er det en oppgang på 7,6%. %. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 3,9%

- Nå er høysesongen på leiemarkedet i Bergen over og leiemarkedet har roet seg. I september leide vi ut under halvparten så mange boliger som i juli. Det er et stort antall boliger til leie, som resulterer i færre interessenter til hver bolig. Erfaringsmessig er det forholdsvis rolig på leiemarkedet i tiden frem mot jul før etterspørselen tar seg opp igjen på nyåret, sier daglig leder ved Utleiemegleren Bergen, Eirik Hove.

En 3-roms kostet i snitt 10.861,- kroner per måned. Sammenlignet med forrige måned er dette en oppgang på 2,7%. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 8,5%.

- Det har aldri vært færre antall ledige boliger i Stavanger for utleie siden begynnelsen av 2015.Gjennomsnittlige leiepriser hittil i år er på 11.075,-/måned som er 2 % høyere enn gjennomsnittet for 2016. Det er positivt å se at antall ledige boliger har gått ned. Dette underbygger at prisene har stabilisert seg, og vil kunne medføre en oppgang i leieprisene i løpet av neste halvår, sier daglig ved Utleiemegleren Stavanger, Eirik Hauge.

I Trondheim kostet en 2-roms i gjennomsnitt 10.350,- kroner i september, som er en nedgang på 2,1% fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en nedgang på 6,0%.

For en 3-roms var snittleien 13.180,- kroner, dette er en oppgang på 2,1% fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en nedgang på 10,4%.

- I Trondheim er vi nå inn i en roligere sesong sammenlignet med juli/august. Det er flere utleieboliger på markedet enn tidligere år på samme tid. Dette gjør at selv om det fortsatt er en god del leietakere i markedet, så presses prisene noe ned. Gode objekter blir utleid, hvis man priser riktig, sier daglig leder ved Utleiemegleren Trondheim, Solveig Hjallen Moan.

Det kostet nå i snitt 8800,- kroner per måned å leie en 1-roms leilighet på Romerike.

I snitt kostet det 10.289,- kroner å leie en 2-roms leilighet på Romerike. Sammenlignet med forrige måned er det en oppgang på 0,6%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 4%.

En 3-roms leilighet på Romerike kostet i snitt 13.327,- kroner. Sammenlignet med forrige måned er det en oppgang på 10,7%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en nedgang på 0,3%.

- De siste ukene har vi opplevd at mange fortvilte boligeiere har tatt kontakt med oss fordi de ikke får solgt sine boliger.De vurder derfor muligheten for å leie ut i stedet. Det er mange boligprosjekter som er ferdigstilt i Lillestrøm i september og oktober og veldig mange av 2-roms leilighetene er kommet på utleiemarkedet, fordi investorer har kjøpt for å leie ut. Det gjør at det er mange boliger ute på leiemarkedet om dagen og det er mye å velge mellom for leietakerne, sier daglig leder ved Utleiemegleren Romerike, Karsten Olsen.

I Asker og Bærum kostet det i gjennomsnitt 11.545,- kroner for en 2-roms, som er oppgang på 2,8% fra forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 10%.

For å leie en 3-roms i Asker og Bærum måtte du gjennomsnittlig betale 14.240,- kroner i september. Sammenlignet med forrige måned er det en oppgang på 0,3%. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 0,2%.

- Vi opplever stor pågang av folk som vil leie ut i stedet for å selge. Mange får ikke solgt til den prisen de ønsker, mens andre avventer med å selge. Det er mange som ønsker å leie en periode fremover, som håper på at boligprisene vil synke enda litt mer før de vil kjøpe egen bolig, sier daglig leder ved Utleiemegleren Asker og Bærum, Tom Anders Andersen.

I snitt kostet det 9225,- kroner å leie en 2-roms leilighet i Drammen. Sammenlignet med forrige måned er dette en nedgang på 7,2%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en nedgang på 6,9%.

For en 3-roms kostet det i gjennomsnitt 11.950,- kroner. Dette er en nedgang på 6,9% sammenlignet mot forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 8,2%.

- Interessen i leiemarkedet har tatt seg opp noe og vi opplever flere på visning nå enn forrige måned. 2- og 3-roms leiligheter med høy standard og god beliggenheten er lette å leie ut. Nyere prosjekter i sentrum som f. eks. Villa Capjon har vi hatt godt oppmøte på visningene og leid ut 2-roms til kr. 12.500,-. Leieprisene har vist en liten nedgang i september, men det er nok mest som følge av porteføljesammensetningen og at det ble leid ut mer attraktive objekter forrige måned som trakk snittet noe mer opp enn normalt, sier daglig leder ved Utleiemegleren, Drammen, Eivind Sveen.

Utleiemegleren er Norges største meglerforetak på utleie og forvaltning av boliger for private og bedrifter. Utleiemegleren har over 10.000 boliger i sin portefølje. Selskapet ble startet i 1995 og har kontor i Bergen, Trondheim, Stavanger, Lillestrøm, Drammen, Lysaker og fem kontorer i Oslo. Utleiemegleren har 140 ansatte.

November tallene fra Eiendom Norge viser at små leiligheter har hatt kraftigst prisfall i salgsmarkedet i Oslo. Samtidig har det aldri vært høyere gjennomsnittsleie for 1-roms leiligheter.12.12.2017 07:30Pressemelding

Oslo: Det kostet nå i snitt 9532,- kroner per måned å leie en 1-roms leilighet i Oslo, dette er en oppgang på 2% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 6,4%. For en 2-roms kostet det i snitt 12.188,- kroner, dette er en nedgang på 1,9% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 2,2%. En 3-roms leilighet i Oslo kostet nå i snitt 15.190,- kroner å leie i måneden. Sammenlignet med forrige måned er det en nedgang på 1,9% Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 0,4%. -Det er mye å velge i for leietakerne, og leietakerne er kresne. Flere som ikke får solgt/ venter med å selge og legger boligen ut til oss for korttidsleie. (3-9 måneder). Dette vil trolig fortsette inn i 2018. Vi vet at mange prosjekter ferdigstilles nå til våren som fører til ytterligere flere boliger i leiemarkedet, sier daglig leder ved Utleiemegleren Frogner, Geir Skogheim. -Det kreves flere visninger for å f

I oktober måned fortsetter leieprisene å stige i Oslo, Romerike og Stavanger, sier Administrerende Direktør, Vibecke Lyse Augdal.10.11.2017 07:00Pressemelding

Oslo: Det kostet nå i snitt 9344,- kroner per måned å leie en 1-roms leilighet i Oslo, dette er en oppgang på 1,2% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 0,5%. For en 2-roms kostet det i snitt 12.425,- kroner, dette er en oppgang på 1,7% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 2,5%. En 3-roms leilighet i Oslo kostet nå i snitt 15.485,- kroner å leie i måneden. Sammenlignet med forrige måned er det en nedgang på 0,4% Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 1,9%.  -Det må ofte flere enn en visning til og det er mer jobb å leie ut nå enn for et par måneder siden. Det er tydelig at leietakere har mye å velge i. Alt i alt en bra og aktiv oktober, sier daglig leder ved Utleiemegleren Majorstuen, Siri Anne Bernum Halck. Bergen: For en 2-roms leilighet kostet det i snitt 11.288,- kroner, som er en oppgang på 7% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fj

Boligprisene falt med 1,1 prosent i mai på landsbasis, men leieprisene fortsetter å stige.8.6.2017 09:00Pressemelding

I Oslo falt salgsprisene med hele 1,4 prosent i mai, mens gjennomsnittleien for 2-roms leiligheter i Utleiemegleren økte. Gjennomsnittleien har aldri vært høyere i Oslo. Du må nå ut med 12 445,- kroner. Sammenlignet med samme måned i fjor, er dette en oppgang på 7,1 prosent. I Stavanger har leieprisene økt med ca.10 prosent, sammenlignet med samme måned i fjor. Dette tyder på at markedet i Stavanger er i ferd med å normalisere seg, sier Administrerende Direktør i Utleiemegleren, Vibecke Lyse Augdal.